اف.-۲۲ ۱۹۹۰ F-22

هواپیماى جنگنده تاکتیکى

شهرت: رپتور
سازنده:  لاکهید مارتین (ایالات متحده امریکا)

اف.-۲۲  در حال پرواز بر فراز پایگاه هوایی اندروز، ۲۰۰۸

استراتژى نظامى حضور نیروهاى زمینى فقط به‏‌شرط تأمین برترى هوایى، همواره موردتوجه و پیگیرى امریکایی‌ها بوده است؛ با این حال، ظهور هواپیماهاى روسى میگ-۲۹ و سوخو-۲۷، در ادعاى بى‏‌رقیب بودن جنگنده‏‌هاى امریکایى اف.-۱۵ و اف.-۱۶ تردیدهایى به‏‌وجود آورد. بنابراین، «وزارت دفاع ایالات متحده» برنامه «جنگنده‏‌اى با تکنولوژى پیشرفته» (اى.تى.اف.) را مطرح کرد که یکى از اهداف مهمش، استفاده از تکنولوژى کم‏‌پیدایى بود.

دو رقیب اصلى در این برنامه، شرکت لاکهید مارتین (با مشارکت بوئینگ، جنرال داینامیکس، و پرات‌اندویتنى) و شرکت نورث‏روپ (با مشارکت مک‏‌دانل داگلاس و جنرال الکتریک) بودند که چهار طرح مختلف را عرضه کردند. با تأمین بودجه، طرح واى.اف.-۲۲ پیشنهادى لاکهید مارتین و طرح واى.اف.-۲۳ پیشنهادى نورث‏روپ به مرحله ساخت رسیدند، و واى.اف.-۲۲ دو روز پس از رقیبش، در ۲۹ اوت ۱۹۹۰ اولین پروازش را انجام داد. هرچند طرح نورث‏روپ تا حدى بلندپروازانه‏‌تر ارزیابى شد، واى.اف.-۲۲ طرحى محافظه‏‌کارانه و اندکى ارزان‏قیمت‏‌تر بود. البته طراحان لاکهید مارتین در ضمن طراحى متوجه شده بودند که نمى‏‌توانند به همه اهداف برنامه اى.تى.اف. برسند. بنابراین، آنها تلاش خود را از رسیدن به بیشترین کم‏‌پیدایى اندکى منحرف کردند، و به چالاکى در جنگهاى هوایى زیرصوتى، اعتمادپذیرى، و سهولت تعمیر و نگهدارى توجه بیشترى کردند. از طرف دیگر، طراحان نورث‏روپ براى رسیدن به بیشترین کم‏‌پیدایى، توجه بسیار بیشترى داشتند. سرانجام، طرح واى.اف.-۲۲ برنده مناقصه اى.تى.اف. شد.

اف.-۲۲ همانند اف.-۱۵ قادر به حمل هشت فروند موشک هوابه‏‌هواست؛ اما بر خلاف اف.-۱۵، این موشک‌ها را درون بدنه حمل مى‏‌کند. به استناد آزمایش‌هاى انجام شده، «نسبت کشتار» اف.-۲۲ پنج برابر بیش از جنگنده‏‌هاى سلفش است. تقلیل نفرات موردنیاز براى تعمیر و نگهدارى اف.-۲۲ به نصف تعداد موردنیاز براى اف.-۱۵، سرعت ورود آن‏را به عملیات افزایش مى‏‌دهد. در سراسر بدنه اف.-۲۲ همه فلزات سطوح درونى و بیرونى با مواد جاذب امواج رادار (آر.اى.ام.) و رنگ‌هاى جاذب امواج رادار (آر.اى.پى.) پوشانده شده است. این موضوع، به‏‌همراه ملاحظات طراحى سطوح بیرونى، مقدار بازتابش امواج رادار را بسیار مى‏‌کاهد. مواد به‏‌کار رفته در ساختار اف.-۲۲ شامل مواد مرکب (۲۳%)، مواد ترموست و ترموپلاستیک (۳۳%)، تیتانیوم (۲۴%)، فولاد (۵%)، و مواد دیگر (به‏‌اندازه ۱۳%) است.

در کابین اف.-۲۲ هیچگونه نشانگر عقربه‏‌اى و یا صفحه مدرجى وجود ندارد، و همه اطلاعات، بر روى نمایشگر سر-بالا و یا صفحات تلویزیونى نشان داده مى‏‌شود. سیستم کنترل کابین، چنان تدارک شده که در شرایط درگیرى هوایى، چه در جنگ سگى و چه در درگیرى دورادور، خلبان بتواند بدون برداشتن دست از روى دسته گاز و اهرم کنترل، همه اعمال کنترلى را انجام دهد. سیستم کنترل پرواز-با-سیم اف.-۲۲ ساخت شرکت جنرال داینامیکس است.

به کمک رانش‌‏چرخان‌هاى دوبعدى در اگزوز موتورها، قدرت مانور اف.-۲۲ براى اجراى مانور غلتش یا پیچش، بهبود محسوسى دارد؛ مثلاً بدون تغییر جهت رانش و در زوایاى حمله ۰ و ۳۰، نرخهاى غلتش (به‏‌ترتیب) ۲۰۰ و ۳۵ درجه بر ثانیه به‏‌دست آمده، در حالى که به‏‌کمک رانش‏‌چرخان‌ها، نرخ‌هاى غلتش (به‏‌ترتیب) ۲۴۰ و ۱۳۰ درجه بر ثانیه حاصل شده است.

در ۲۵ مه ۱۹۹۲ و طى یک پرواز آزمایشى، یکى از دو فروند پیش‏‌نمونه اف.-۲۲ در حین فرود، بر اثر نوسان‌هاى شدیدى که از عملکرد خلبان به وجود آمده بود، شدیداً با باند برخورد کرد، و تا زمان توقف کامل، چند هزار فوت بر روى زمین لیز خورد. در اثر این حادثه، هواپیما دچار آتش‏‌سوزى شد، و ۲۵% از کل ساختار آن از بین رفت. فعال بودن بى‏‌موقع و نوسان رانش‏‌چرخان‌ها، دلیل این سانحه بود. طراحان اف.-۲۲
با وجود آگاهى از اینکه رانش‏‌چرخان‌ها باید در حین فرود قفل شود، اجراى خودکار چنین دستورى را نالازم تشخیص داده بودند.

با وجود آنکه ابتدائاً تولید ۷۵۰ فروند اف.-۲۲ برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل هزینه زیاد و مشکلات دیگر، در سال ۲۰۰۹ تولید آن به ۱۸۷ فروند محدود شد و آخرین فروند تولیدی آن در سال ۲۰۱۲ پرواز کرد.

اف.-۲۲ در حال مانور شدید

تعداد تولید شده:

۱۸۷ فروند تا پایان تولید در سال ۲۰۱۲

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *