ای.ام.ایکس.

۱۹۸۴

AMX

هواپیماى پشتیبانى نزدیک هوایى با قابلیت درگیرى هوایى
  • نامگذارى نظامىبرزیلى: اى.-۱،  اى.-۱ بى.
  •  سازنده: اى.ام.ایکس. (ایتالیا، برزیل)
ای.ام.ایکس.

یک فروند ای.ام.ایکس. نیروی هوایی ایتالیا

در ۱۹۷۶ پس از گذشت حدود ۲۰ سال از آغاز خدمت جى.۹۱، «نیروى هوایى ایتالیا» تصمیم گرفت که طرحى را براى تعویض هواپیماهاى قدیمى‏‌تر جى.۹۱، اف.-۱۰۴ جى.، و آر.اف.-۱۰۴ جى. تدوین کند. در ۱۹۸۱ و در شرایطى که هنوز مطالعه اولیه هواپیماى جدید در حال انجام بود، شرکت برزیلى امبرائر هم به این برنامه پیوست. به این ترتیب، اتحادیه‏‌اى از سه شرکت آلنیا (آئریتالیا) و آئرماچى از ایتالیا و امبرائر برزیلى تشکیل شد. حاصل تحقیقات این اتحادیه، یک جنگنده-بمب‏افکن تهاجمى و پشتیبانى نزدیک هوایى فرابال بود که از یک موتور توربوفن ساخت رولز رویس نیرو مى‏‌گرفت. این هواپیما، اى.ام.ایکس. نامیده شد، و در ۱۵ مه ۱۹۸۴ براى نخستین بار پرواز کرد.

با توجه به اهداف اولیه، اى.ام.ایکس. سیستم‌هاى درونى و ساختار سازه‏اى چندگانه‏‌اى دارد که ضریب ایمنى و بقاى هواپیما را افزایش مى‏دهد. هرچند که احتمالاً تک‏‌موتوره بودن اى.ام.ایکس. در مقایسه با طرح دوموتوره جى.۹۱، امتیازى منفى از نظر بقاپذیرى محسوب مى‏‌شود، هرچند که نزدیکى محل نصب دو موتور جى.۹۱ هم مزیت چندانى از نظر دوگانگى سیستم پیشرانه نداشت. در واقع از نظر بروز نقص عمده در موتور، بقاپذیرى یک هواپیماى دوموتوره تهاجمى با روش تعبیه موتور در هواپیماهایى مثل اف.-۱۴ امریکایى و یا سوخو-۲۷ روسى به‏‌دست مى‏‌آید که البته حجیم‌تر شدن نالازم هواپیما را هم موجب خواهد شد. طراحان اى.ام.ایکس. ترجیح داده‏‌اند که‌ با استفاده از فقط یک موتور، با هواپیمایى کوچکتر از جى.۹۱، به قابلیتهاى عملکردى و مانورى بهترى دست یابند. علاوه‏ بر این، اى.ام.ایکس. هفت پایه نصب تسلیحات بیرونى (قابل افزایش تا ۱۲ پایه) دارد؛ در حالى که جى.۹۱ فقط چهار پایه براى نصب تسلیحات داشت.

اى.ام.ایکس. به سیستم «نمایشگر سر-بالا» مجهز است؛ به این ترتیب، خلبان بدون صرف وقت نسبتا زیاد براى نگاه کردن به آلات دقیق مقابلش، مى‏‌تواند اطلاعات موردنیازش را سریع‌تر به‏ دست آورد که هواپیماهاى قدیمى‏‌تر جى.۹۱ آر. فاقد این سیستم بودند. همچنین،یک دستگاه ناوبرى بسیار دقیق و یک رایانه رهاسازى دقیق بمب، در انجام مأموریت‌ها کمک فراوانى به خلبان مى‏‌کند. اى.ام.ایکس. با نصب تجهیزات ویژه شناسایى میدان نبرد، قادر به اجراى مأموریت‌هایى است که قبلاً جى.۹۱ آر. و جى.۹۱ واى. انجام مى‏‌دادند.

در حین اجراى پروازهاى آزمایشى در ژوئن و فوریه ۱۹۸۴، دو سانحه اتفاق افتاد که هر دو حادثه، به‏‌دلیل نقص سیستم پیشرانه بود. با اجراى اصلاحاتى، اى.ام.ایکس. در ماه مارس ۱۹۹۰ به‏‌خدمت درآمد. تولید این هواپیما تا حدود سال ۱۹۹۹ با ساخت حدود ۲۰۰ فروند ادامه داشت.

ای.ام.ایکس.

هواپیمای ای.ام.ایکس.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران: ایتالیا، برزیل
  • تعداد تولید شده: (تا پایان تولید در سال ۱۹۹۹) حدود ۲۰۰ فروند
  • قیمت: (بر اساس نرخهای سال ۱۹۹۹) ۱۶/۵ میلیون دلار
سه‌نمای ای.ام.ایکس.

شکل سه‌نمای ای.ام.ایکس.

اطلاعات فنی
اطلاعات فنی
  • مراجع:

Air International magazine, Oct. 1992, June 1997

Jane’s All the Worlds Aircraft 1995-1996

Wikipedia

  • تاریخ آخرین بازبینی: 1399/۱۰/۱۳

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *