در ژانویه ۱۹۸۳ ساب- اسکانیا و شرکت امریکایى فیرچایلد اعلام کردند که برنامهاى براى طراحى مشترک یک هواپیماى جدید ترابرى دوموتوره در دست دارند؛ این همکارى مشترک بین دو شرکت اروپایى و امریکایى، اولین موردى بوده که هر یک از دو شرکت، مسئولیت طراحى و تولید بخشى از پیکره هواپیما را بر عهده داشتهاند، و فعالیتهاى بازاریابى و فروش هم بین هر دو تقسیم شده است.. این طرح، اس.اف.-۳۴۰ نامیده شد، و ازسپتامبر ۱۹۸۰ فعالیتهاى جدى طراحى آن آغاز شد. در طرح جدید، مواردى مثل سادگى سیستمها، سهولت عملیات پروازى، تعمیرات و نگهدارى آسان، و کمترین وابستگى به تجهیزات زمینى، بسیار موردتوجه طراحان بود. پیشبینى مىشد که هواپیماى جدید، در مسیرهاى کوتاه و کممسافر به کار گرفته شود. با انتخاب موتور جدید سى.تى.۷ ساخت جنرال الکتریک و ملخهایى از جنس موادمرکب، آزمایشهایى بر روى یک مهدآزمون گلفاستریم ۱انجام شد.در ۲۵ ژانویه ۱۹۸۳ اولین پیشنمونه اس.اف.۳۴۰ اى. بهپرواز درآمد. پس از پرواز دومین پیشنمونه ۳۴۰، دو پیکره دیگر از آن هم براى اجراى آزمایشهاى سازهاى استاتیکى (در ایالات متحده) و پدیده خستگى فلزات (در سوئد) ساخته شد. با موفقیتآمیزبودن نتایج همه این آزمایشها، در ۳۰ مه ۱۹۸۴ گواهینامه صلاحیت پرواز نوعى به ۳۴۰ اعطا شد. در نوامبر ۱۹۸۵ مدیریت کل برنامه به عهده ساب- اسکانیا گذاشته شد. از آن پس، فیرچایلد فقط تا ۱۹۸۷ یک پیمانکار جزء در این برنامه بود، و پس از کنار رفتن کامل آن، اختصار «اس.اف.» هم از جلو نام ۳۴۰ برداشته شد.هزینههاى روزافزون ساخت هواپیما، باعث ترغیب ساب به تدارک ۳۴۰ براى اجراى مأموریتهاى مختلف دیگر (غیر از مسافربرى) شد. بهزودى «نیروى هوایى سوئد» تقاضایى براى شش فروند از مدل پیشاخطار هوابرد مطرح کرد، و ژاپنیها هم براى عملیات تجسس و نجات دریایى، متقاضى دو فروند ۳۴۰ شدند. با ادامه این روند، ۳۴۰ در مأموریتهاى مختلف دیگرى مثل جاسوسى، شناسایى، تعقیب آلودهکنندگان محیط زیست، نظارت و اداره ماهیگیران، شناسایى قاچاقچیان، و کنترل مهاجرتهاى غیرقانونى هم بهکار گرفته شد. در طراحى ۳۴۰ ملاحظات طراحى، سیستمها، سیمکشیها، و لولهکشیهاى هیدرولیک چنان محاسبه شده که نصب تجهیزات ویژهاى مثل رادار و «جلونگر مادون قرمز» را با کمترین تلاش ممکنه عملى مىکند. در مدل پیشاخطار هوابرد ساب ۳۴۰، براى جبران اثرات ناپایدارکننده رادار تخت اریکسون اِرىآى، اصلاحات آئرودینامیکى ویژهاى انجام شده که تعبیه گردابهزاهایى در تیغه دم عمودى و نصب دو تیغه شکمى بزرگ را شامل مىشود.
با توجه به رقابت دوشادوش شرکتهاى بمباردیر و کاسا براى توسعه هواپیماهایى شبیه ساب ۳۴۰ (با قابلیت انجام مأموریتهاى متنوع)، تولید حدود ۴۰۰ فروند ۳۴۰ تا پائیز ۱۹۹۶ موفقیتى براى ساب محسوب مىشود. |