ساب ۳۴۰

۱۹۸۳

SAAB 340

هواپیماى ترابرى منطقه‏‌اى
  • نامگذارى نظامى سوئدی: Tp 100/100B
  • سازنده: ساب- اسکانیا (سوئد)
نمای کابین خلبان

کابین خلبان ساب ۳۴۰ ای.

در ژانویه ۱۹۸۳ ساب- اسکانیا و شرکت امریکایى فیرچایلد اعلام کردند که برنامه‏‌اى براى طراحى مشترک یک هواپیماى جدید ترابرى دوموتوره در دست دارند؛ این همکارى مشترک بین دو شرکت اروپایى و امریکایى، اولین موردى بوده که هر یک از دو شرکت، مسئولیت طراحى و تولید بخشى از پیکره هواپیما را بر عهده داشته‌‏اند، و فعالیت‌هاى بازاریابى و فروش هم بین هر دو تقسیم شده است.. این طرح، اس.اف.-۳۴۰ نامیده شد، و ازسپتامبر ۱۹۸۰ فعالیت‌هاى جدى طراحى آن آغاز شد. در طرح جدید، مواردى مثل سادگى سیستم‌ها، سهولت عملیات پروازى، تعمیرات و نگهدارى آسان، و کمترین وابستگى به تجهیزات زمینى، بسیار موردتوجه طراحان بود. پیش‏‌بینى مى‏‌شد که هواپیماى جدید، در مسیرهاى کوتاه و کم‏‌مسافر به کار گرفته شود. با انتخاب موتور جدید سى.تى.۷ ساخت جنرال الکتریک و ملخ‌هایى از جنس موادمرکب، آزمایش‌هایى بر روى یک مهدآزمون گلف‏‌استریم ۱انجام شد.در ۲۵ ژانویه ۱۹۸۳ اولین پیش‏‌نمونه اس.اف.۳۴۰ اى. به‏‌پرواز درآمد. پس از پرواز دومین پیش‏‌نمونه ۳۴۰، دو پیکره دیگر از آن هم براى اجراى آزمایش‌هاى سازه‏‌اى استاتیکى (در ایالات متحده) و پدیده خستگى فلزات (در سوئد) ساخته شد. با موفقیت‏آمیزبودن نتایج همه این آزمایش‌ها، در ۳۰ مه ۱۹۸۴ گواهینامه صلاحیت پرواز نوعى به ۳۴۰ اعطا شد. در نوامبر ۱۹۸۵ مدیریت کل برنامه به عهده ساب- اسکانیا گذاشته شد. از آن پس، فیرچایلد فقط تا ۱۹۸۷ یک پیمانکار جزء در این برنامه بود، و پس از کنار رفتن کامل آن، اختصار «اس.اف.» هم از جلو نام ۳۴۰ برداشته شد.هزینه‏‌هاى روزافزون ساخت هواپیما، باعث ترغیب ساب به تدارک ۳۴۰ براى اجراى مأموریت‌هاى مختلف دیگر (غیر از مسافربرى) شد. به‏‌زودى «نیروى هوایى سوئد» تقاضایى براى شش فروند از مدل پیش‏‌اخطار هوابرد مطرح کرد، و ژاپنی‌ها هم براى عملیات تجسس و نجات دریایى، متقاضى دو فروند ۳۴۰ شدند. با ادامه این روند، ۳۴۰ در مأموریتهاى مختلف دیگرى مثل جاسوسى، شناسایى، تعقیب آلوده‏‌کنندگان محیط زیست، نظارت و اداره ماهیگیران، شناسایى قاچاقچیان، و کنترل مهاجرت‌هاى غیرقانونى هم به‏‌کار گرفته شد. در طراحى ۳۴۰ ملاحظات طراحى، سیستم‌ها، سیم‏‌کشی‌ها، و لوله‏‌کشی‌هاى هیدرولیک چنان محاسبه شده که نصب تجهیزات ویژه‏‌اى مثل رادار و «جلونگر مادون قرمز» را با کمترین تلاش ممکنه عملى مى‏‌کند. در مدل پیش‏‌اخطار هوابرد ساب ۳۴۰، براى جبران اثرات ناپایدارکننده رادار تخت اریکسون اِرى‏آى، اصلاحات آئرودینامیکى ویژه‏‌اى انجام شده که تعبیه گردابه‏‌زاهایى در تیغه دم عمودى و نصب دو تیغه شکمى بزرگ را شامل مى‏‌شود.

با توجه به رقابت دوشادوش شرکتهاى بمباردیر و کاسا براى توسعه هواپیماهایى شبیه ساب ۳۴۰ (با قابلیت انجام مأموریت‌هاى متنوع)، تولید حدود ۴۰۰ فروند ۳۴۰ تا پائیز ۱۹۹۶ موفقیتى براى ساب محسوب مى‏‌شود.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده:
  • قیمت:
saab 340

شکل سه‌نمای ساب ۳۴۰

مشخصات فنی ۳۴۰ ای.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *