هواپیماى توکانو به دلایلى یک هواپیماى آموزشى پیشرو محسوب مىشود: اولین هواپیماى آموزشى توربوپراپ با موتور ۷۵۰ اسببخار، اولین هواپیماى آموزشى که از همان ابتدا با موتور توربوپراپ طراحى شد، و اولین هواپیماى آموزشى ملخدار مجهز به صندلیهاى پران.
کار طراحى امبرائر-۳۱۲ (توکانو) در ۱۹۷۸ (در همین سالی که اولین فروند تولیدى پى.سى.-۷ براى نخستینبار پرواز کرد) آغاز شد، و در ۱۶ اوت ۱۹۸۰ اولین پیشنمونهاش پروازکرد. ۳۱۲ یک هواپیماى آموزش مقدماتى نسبتاً بزرگ با وزن خالی حدود ۳۶% بیشتر از پى.سى.-۷ است. تولید توکانو با عقد قرارداد فروش ۱۱۸ فروند به «نیروى هوایى برزیل» آغاز شد؛ این هواپیماها را تى.-۲۷ نامیدند. در پى انعقاد قراردادى براى صدور به هندوراس، دومین خط مونتاژ توکانو در هلیوپولیس (مصر) بهمدیریت «سازمان عربى صنعتىسازى» (اى.او.آى.) افتتاح شد. در ۱۹۸۳ اى.او.آى. تولید ۴۰ فروند توکانو براى مصر و ۸۰ فروند براى عراق را آغاز کرد. بعداً ۱۴ فروند به هواپیماهاى درخواستى مصر افزوده شد.
از بین مدلهاى مختلف، امبرائر-۳۱۲ اف. عرضه شده براى «نیروى هوایى فرانسه» تفاوتهاى نسبتاً مهمى با مدلهاى استاندارد آن دارد: عمر ایمن طولانیتر تا ۱۰،۰۰۰ ساعت از نظر پدیده خستگى فلزات، استفاده از برآکش، استفاده از ملخ مجهز به سیستم ضدیخ، و سیستمهاى اویونیکى فرانسوى.
در ماه مه ۱۹۸۴ بین «نیروى هوایى انگلستان» و شرکت امبرائر توافقى انجام گرفت تا هواپیمایى مطابق با استانداردهاى اى.اس.آر.۴۱۲ نیروى هوایى ساخته شود. بنابراین، امبرائر تغییرات مهمى در توکانو انجام داد و آنرا به موتور گارت مجهز کرد. حاصل این تغییرات، مدل ۳۱۲ جى.۱ (شورتس توکانو) بود که در ۱۴ فوریه ۱۹۸۶ براى نخستین بار در برزیل به پرواز درآمد. این هواپیما به انگلستان منتقل شد، و از ۱۱ آوریل ۱۹۸۶ پروازهاى آزمایشى را در آن کشور آغاز کرد. نهایتاً شورتس توکانو به یک موتور الاید-سیگنال مجهز شده که ۴۷% از موتورهاى استاندارد توکانو قویتر است. درمقایسه با توکانو، عمر ایمن سازه شورتس توکانو در مقابل پدیده خستگى از ۸،۰۰۰ ساعت به ۱۲،۰۰۰ ساعت، و ضریب بار طراحیش از 6g به 7g افزایش یافته است.
براى تطابق با استانداردهاى امریکایى جِىپتس (براى نیروهاى هوایى و دریایى)، امبرائر با شرکت امریکایى نورثروپ توافق کرد که اصلاحاتى در توکانو انجام دهد. طرح جدید، امبرائر-۳۱۲ اچ. (سوپرتوکانو) نامیده شد، و پیشنمونهاش در ۱۵ مه ۱۹۹۳ براى نخستین بار پرواز کرد. سوپرتوکانو نسبت به مدل استاندارد توکانو بدنهاى کشیدهتر و موتورى بهمراتب پرتوانتر بهاندازه ۲/۱۳ برابر دارد، و به کابین تحتفشار، سیستم تهویه، سیستم ضدجى، آلات دقیق از نوع لوله اشعه کاتودى، و چرخ دماغه هیدرولیکى مجهز است. |