آنتونوف-۷۲ |
۱۹۷۷ |
An-72 |
هواپیماى ترابرى زودپرواز | ||
|
||
|
||
|
||
آنتونوف-۷۲، که غربیها آنرا کولر نامیدند، یک هواپیماى ترابرى زودپرواز براى کاربردهاى مختلف نظامى و غیرنظامى است. ویژگى خاص این هواپیما، استفاده از تدبیر «دمش سطح زبرین» براى افزایش مؤثر نیروى برآ و تأمین خاصیت زودپروازى است. از چنین تدبیرى قبلاً بهطور آزمایشى در چند هواپیماى دیگر هم استفاده شده بود؛ مثلاً بوئینگ در پیشنمونه هواپیماى واى.سى.-۱۴ براى «نیروى هوایى ایالات متحده» چنین روشى را به کار برده بود. در این روش، دو موتور توربوفن با پسگذرش زیاد درون غلافهایى بر روى بالها (فروبالها) نصب مىشود، و خروج گازهاى اگزوز موتور بر روى سطح زبرین بال، چنان تنظیم مىشود که حتى در صورت تحریک زیاد بالچهها، با تأمین کمبود انرژى جنبشى جریان بر روى سطح بال، جدایش جریان به تأخیر افتد. به این ترتیب، با تحریک بالچهها تا زاویههاى زیادتر از حد معمول، نیروى برآى بیشترى تولید مىشود.
استفاده از ترکیب بالچههاى دوشکافه و سهشکافه درلبه فرار و منقارههاى سراسرى لبه حمله، در بهبود عملکرد میدانى آنتونوف-۷۲ بسیار مؤثر بوده است. براى پیشبینى امکان پرواز آنتونوف-۷۲ در سرعتهاى کم (با وجود کمبود فشار دینامیکى بر روى سطوح کنترل)، سطوح عمودى و افقى دم را نسبتاً وسیع طراحى کردهاند تا کنترل پروازى لازم را تأمین کند. هرچند آنتونوف-۷۲ قادر به جابجایى مسافر هم هست، اساساً براى حمل بار طراحى شده است. درِ انتهاى بدنه، براى بارگیرى محمولههاى حجیم مناسب است؛ ضمن آنکه امکان فروریختن چتربازان را هم فراهم مىکند. اولین هواپیما از بین سه فروند پیشنمونه آنتونوف-۷۲ در ۳۱ اوت ۱۹۷۷ به پرواز درآمد. پس ازساخت و آزمایش هشت فروند هواپیماى پیشتولید در دفتر واقع در کییف، تولید آنتونوف-۷۲ اى. در خارکوف آغاز شد. مدل ۷۲ اى. طول کلى و دهانه بال و وزن بیشترى نسبت به طرح اولیه دارد. در اواخر سال ۱۹۸۳ آنتونوف-۷۲ به ۱۷ رکورد جهانى پرواز در دو گروه وزنى ۲۵،۰۰۰ و ۳۵،۰۰۰ پوند دست یافت. در ۱۹۸۴ منابع رسمى اعلام کردند که بر اساس طرح آنتونوف-۷۲ و با اجراى اصلاحاتى، آنتونوف-۷۴ ساخته شده که براى اجراى مأموریتها در مناطق قطب شمال مناسب است. آنتونوف-۷۴ نسبت به ۷۲ ظرفیت حمل سوخت بیشترى دارد، و به اسکید و سیستم ضدیخ مجهز است. بنا به ادعاى روسها، آنتونوف-۷۴ براى همهگونه شرایط جوى در مناطق قطبى تدارک شده است. تا اوایل ۱۹۹۶ بیش از ۱۵۰ فروند آنتونوف-۷۲ و 74 تولید شده بود که عمدتا در خدمت قواى نظامى بودند. نرخ تولید این هواپیما در سال ۱۹۹۶ حدود ۲۰ فروند در سال بوده است. |
||
هواپیماى ترابرى زودپرواز آنتونوف-۷۲ رکوردهاى جهانى متعددى را کسب کرده است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنماى آنتونوف-۷۲ |
||
مشخصات فنی An-72A |
||
|
||
|