alphajet

 

آلفاجت

۱۹۷۳

Alphajet

هواپیماى آموزشى پیشرفته و پشتیبانى نزدیک هوایى
  • سازنده: داسوبرگه، دورنیر (فرانسه، آلمان غربى)
در ۱۹۶۹ دولت‌هاى فرانسه و آلمان غربى (سابق) نیاز مشترکشان را به یک هواپیماى جدید آموزشى زیرصوتى پیشرفته براى نیمه دهه ۱۹۷۰ اعلام کردند. هر یک از دو دولت خواستار ۲۰۰ فروند هواپیماى جدید بودند. فرانسه درصدد تعویض هواپیماهاى تى.-۳۳ در آموزش‌هاى پیشرفته پرواز و مجیستر در تمرین تسلیحات بود و آلمان غربى (سابق) تعویض هواپیماى جى.-۹۱ در حملات زمینى و شناسایى و تمرین تسلیحات را پیش‏‌بینى مى‏کرد. براى تأمین نیاز اعلام شده، دو گروه آئرواسپشیال- ام.بى.بى. طرح یوروترینر و داسو برگه-دورنیر طرح آلفاجت را پیشنهاد کردند. در ۲۴ ژوئیه ۱۹۷۰ طرح آلفاجت برگزیده شد. بنابراین، یک گروه طراح از بین کارشناسان هر دو شرکت پیشنهاددهنده تشکیل شد، و هرچند داسوبرگه نقش مقاطعه‏‌کار اصلى را به عهده گرفت، مجموعه وظایف به‏ طور مساوى بین هر دو شرکت تقسیم شد. در ۱۹۷۲ قراردادى براى ساخت ۴۰۰ فروند آلفاجت منعقد شد که به اجراى اولین پرواز در ۲۶ اکتبر ۱۹۷۳ انجامید.

البته هدف اصلى از طراحى آلفاجت، انجام مأموریت‌هاى آموزشى بود؛ اما به‏‌دلیل علاقه‏‌مندى «نیروى هوایى آلمان غربى»، قابلیت انجام مأموریت‌هاى پشتیبانى نزدیک هوایى هم به آن افزوده شد. طرح فرابال و بلندى ارابه‏‌هاى فرود پیش‏‌بینى شده براى آلفاجت، امکان نصب تسلیحات متنوعى را فراهم مى‏‌کرد. مسائل بین‏‌المللى، تولید آلفاجت را تا اواخر ۱۹۷۵ به تعویق انداخت، و در این مدت، حدود ۴،۰۰۰ ساعت پرواز آزمایشى با آن انجام شد. خط تولید آلفاجت با درخواست خرید ۱۷۵ فروندى مشترک دو کشور سازنده آغاز شد که به تولید حدود ۵۰۰ فروند هواپیما براى بیش از ۱۰ کشور جهان تعمیم یافت.

با علاقه‏‌مند شدن کشورهاى دیگر به خریدن آلفاجت، سازندگانش با تعویض موتور و تجهیز آن به سیستم ناوبرى اینرسیایى (مناسب براى آموزش‌هاى تسلیحاتى و پشتیبانى هوایى)، مدل آلفاجت ۲ را براى صدور به کشورهاى کامرون و مصر عرضه کردند. مدل بعدى، یعنى آلفاجت ۳، نشان‌دهنده‏‌هاى پیشرفته‏‌اى در کابین دارد که براى آموزش‌هاى پیشرفته بسیار متناسب است.

عمده‏‌ترین تفاوت ظاهرى مدل‌هاى مختلف آلفاجت با هم، دماغه تیز در مدل اى.، و دماغه گردشده با دو زائده باریک در مدل ئى. است. این تغییر در دماغه، براى بهبود رفتار هواپیما در شرایط مارپیچ (به‏‌ویژه به درخواست فرانسه) انجام شده است؛ هرچند که مدل قبلى هم، چه در مارپیچ و چه در واماندگى، رفتار قابل‏‌قبولى داشت.

هواپیماهاى آلفاجت با دو موتور جت، علاوه‏ بر تطابق با قابلیت‌هاى موردنیاز براى

آموزش‌هاى پیشرفته پروازى، یک هواپیماى سبک پشتیبانى نزدیک هوایى هم هستند.

  • انواع مدل‌ها: تهاجمى سبک/آموزشى (با نام پیشین آلفاجت ئى.، پرواز اولین پیش‌‏تولید در چهارم نوامبر ۱۹۷۷، تحویل از تابستان ۱۹۷۸)، پشتیبانى نزدیک هوایى (با نام پیشین آلفاجت اى.، ۱۲ آوریل ۱۹۷۸)، آلفاجت ۲ (ارتقاءیافته مدل تهاجمى سبک)، آلفاجت ۳ (ارتقاءیافته آلفاجت ۲ براى مأموریت‌هاى رزم شبانه/روزانه و حمله به کشتی‌ها و هلیکوپترها)
  • کاربران: فرانسه، آلمان، بلژیک، مصر، موروکو، نیجریه، قطر، توگو، کامرون، …
  • تعداد تولید شده: (تا ۱۹۹۱) ۴۸۰ فروند
  • قیمت:
 

سه‌نما

سه‏‌نماى هواپیماى پشتیبانى نزدیک هوایى آلفاجت

مشخصات فنی

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *