ای.-10

 

ای.-۱۰

۱۹۷۲

A-10

هواپیماى تهاجمى و پشتیبانى نزدیک هوایى
  • شهرت: تاندربولت ۲
  • سازنده: فِیرچایلد ریپابلیک (ایالات متحده امریکا)
ضعف‌هاى جدى هواپیماهاى تهاجمى در دو جنگ کره و ویتنام باعث شد که «نیروى هوایى ایالات متحده» با دو شرکت نورث‏‌روپ و فیرچایلد براى ساختن یک هواپیماى تهاجمى قدرتمند قادر به مانور در ارتفاع پایین، مذاکراتى انجام دهد. در ماه مارس ۱۹۷۰ در قالب برنامه‏‌اى به‏‌نام «پروژه اى.ایکس.» قراردادهایى رسمى با دو شرکت رقیب منعقد شد. تا ماه مه ۱۹۷۲ دو پیش‏‌نمونه اى.-۹ ساخت نورث‏‌روپ و اى.-۱۰ ساخت فیرچایلد براى پرواز آماده شد، و بى‏‌درنگ مورد ارزیابى دقیق پروازى قرار گرفتند. سرانجام، پس از اجراى صدها ساعت آزمایشات مختلف، در ۱۸ ژانویه ۱۹۷۳ طرح اى.-۱۰ براى تأمین نیازهاى موجود برگزیده شد. ابتداً براى ساخت ده فروند پیش‏‌تولید (براى انجام امور آزمایشى) و ۶۰۰ فروند هواپیماى عملیاتى قراردادى منعقد شد؛ اما بعداً کنگره تعداد هواپیماهاى درخواستى را کاهش داد.

اى.-۱۰ ویژگی‌هاى بسیار متناسبى براى اجراى عملیات تهاجمى هوابه‏‌زمین دارد. توپ هوایى اى.-۱۰، به‏‌نام جى.اى.یو.-۸، با کالیبر ۳۰۰ میلیمتر، در زمان خودش قوی‌ترین توپى بود که بر روى یک هواپیماى تهاجمى نصب مى‏‌شد. این توپ، با هفت لوله چرخان، توان شلیک حجیمى دارد، و نفوذ گلوله‏‌هایش در زره تانک‌ها زیاد است. البته این قدرت شلیک زیاد، مسئله‏‌ساز هم هست؛ چون نیروى واکنش شدیدى به بدنه هواپیما وارد مى‏‌کند. حتى چگونگى جا دادن چنین توپ بزرگى، معضل مهمى براى طراحان بود. آنها ترجیح دادند که این توپ به موازات محور طولى هواپیما و دقیقا هم‏‌عرض آن قرار داده شود؛ به همین دلیل، و به‏‌دلیل کمبود جا، ارابه فرود پیشین، کمى در سمت راست دماغه قرار گرفته است.

سیستم‌هاى دو موتور اى.-۱۰ چنان از هم مجزاست که حتى در صورت انهدام یکى از آنها (مثلاً با آتش پدافند هوایى دشمن)، دیگرى مى‏‌تواند هواپیما را از مهلکه نجات دهد. دسترسى ساده به موتورها در موقع تعمیرات و نگهدارى، کم‏‌سروصدابودن موتورها، و جاگیرى آنها در بالا و پشت بال‌ها از ویژگی‌هاى اى.-۱۰ است. مخازن سوخت این هواپیما از قسمت‌هاى داغ موتور دور نگه داشته شده‏ تا در اثر نشت احتمالى (در صورت اصابت پدافند هوایى دشمن)، احتمال آتش‏‌سوزى کاهش یابد. سیستم‌هاى اى.-۱۰ تا حد امکان از انواع ساده برگزیده شده تا ضمن کاهش احتمال خرابى، از قیمت نهایى هواپیما هم کاسته شود؛ به همین دلیل، در این هواپیما رادار و تجهیزات پیشرفته رایانه‏‌اى وجود ندارد؛ چون یک هواپیماى تهاجمى همیشه در خطر اصابت آتش پدافند دشمن قرار دارد، بهتر است که بهاى کمترى برایش پرداخت شده باشد. قابلیت پرواز با سرعت کم و میدان دید وسیع براى خلبان، از ویژگیی‌هاى دیگر اى.-۱۰ است.

ای.-10

همه ویژگیهاى ظاهرى اى.-۱۰ در خدمت مأموریت اصلیش (پشتیبانى نزدیک هوایى) است.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: (تا توقف تولید در ۱۹۸۴) ۷۱۶ فروند
  • قیمت:
 

سه‌نما

سه‏‌نماى اى.-۱۰ اى. با نماى جانبى مدل دوسرنشینه پیشنهادى آن (پایین)

مشخصات فنی ای.-۱۰ ای.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *