هواپیماى جى.۲۲۲ طرحى از فیات/آئریتالیا بود که طى قراردادى با «وزارت دفاع ایتالیا» براى تدارک دو فروند پیشنمونه، ساخته شد. ابتدائاً ساخت چهار مدل با مأموریتهاى مختلفى به شرح زیر موردنظر بود: ترابرى میانبرد عمودپرواز/زودپرواز، ترابرى معمولى غیرنظامى، ضدزیردریایى، و ترابرى نظامى. برنامه تکمیل سه مدل اول ناتمام ماند، و فقط نوع ترابرى نظامى به مرحله ساخت رسید.
اولین پیشنمونه جى.۲۲۲ در ۱۴ مه ۱۹۷۰ از آشیانه خارج شد، و در ۱۸ ژوئیه پرواز کرد. هرچند شرکت فیات بخش عمده برنامه ساخت جى.۲۲۲ را به عهده داشت، بیشتر تولیدکنندگان صنایع هوافضایى ایتالیا مثل آئرفر، آئرماچى، پیاجیو، و سیاى- مارچتى در ساخت قسمتهایى از آن مشارکت داشتند. اولین مشترى جى.-۲۲۲ «نیروى هوایى ایتالیا» بود که قراردادى براى خرید ۴۴ فروند آن منعقد کرد. اولین فروند تولیدى این هواپیماها در ۲۳ دسامبر ۱۹۷۵ پرواز کرد، و در اواخر سال بعد تحویل شد. در نیروى هوایى، جى.۲۲۲ براى انتقال نیروهاى نظامى، حمل چتربازان، باربرى، و امداد پزشکى مورد استفاده قرار گرفت.
جى.۲۲۲ قادر به پرواز از روى باندهاى نیمهآماده در همهگونه شرایط جوى است، و امکان استفاده از آن براى مأموریتهاى مختلف وجود دارد. این هواپیما در مأموریتهاى جنگ الکترونیک، کالیبراسیون رادیو/رادار، گشتزنى دریایى، و تجسسونجات بهکار گرفته شده، و براى اجراى مأموریتهاى دیگرى مثل اخطار هوابرد، جاسوسى الکترونیک، جنگ الکترونیک، پرتاب آماج، و آموزش ناوبران هم مورد بررسى قرار گرفته است.
مدلى از جى.۲۲۲ براى «نیروى هوایى عربى لیبى» با موتورهاى تاین ساخت رولز رویس تدارک شد که از فوریه ۱۹۸۱ تحویل ۲۰ فروند آن آغاز شد. همچنین، در سالهاى ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ «نیروى هوایى ایالات متحده» قراردادى براى خرید مجموعا ده فروند جى.-۲۲۲ منعقد کرد که آنها را سى.-۲۷ اى. (اسپارتان) نامیدهاند. |