EMB-110

 

امبرائر ۱۱۰ ۱۹۶۸ EMB-110
هواپیماى ترابرى چندمنظوره
  • شهرت: باندیرانته
  • همخانواده: امبرائر-۱۱۱
  • سازنده: امبرائر (برزیل)
در اوایل ۱۹۶۵ «وزارت هوانوردى برزیل» گروهى از کارشناسان را در مجموعه‏‌اى به‏‌نام آى.پى.دى. گرد هم آورد تا یک هواپیماى توربوپراپ دوموتوره چندمنظوره، مطابق با شرایط آب‏‌وهوایى برزیل طراحى کنند. به دلیل وضعیت نامساعد بعضى از فرودگاه‌ها در برزیل، قابلیت استفاده از باند پرواز نامناسب هم مورد توجه بود. اگرچه گروه طراح، تجاربى در زمینه ساخت هواپیماهاى آزمایشى داشتند، اما طرح مورد نظر از مقوله دیگرى بود. بنابراین، از یک طراح فرانسوى، به‏‌نام ماکس هالسته، براى همکارى دعوت شد. سرانجام، سه فروند پیش‏‌نمونه ساخته شد که آن ها را واى.سى.-۹۷ نامیدند. اولین آنها در ۲۶ اکتبر ۱۹۶۸ به‏‌پرواز درآمد، و دو فروند دیگر هم در مدت دو سال بعد پرواز کردند. در اوت ۱۹۶۹ براى اداره روند تولید، که عمدتاً براى تأمین نیازهاى نیروى هوایى موردنظر بود، شرکت امبرائر تأسیس شد.

تا ۱۹۷۲ پیش‌‏نمونه‏‌ها به‏‌مدت مجموعاً ۳،۰۰۰ ساعت در محدوده وسیعى از شرایط آب‏‌وهوایى (از هواى گرم و مرطوب فرودگاه‌هاى ناحیه آمازون گرفته تا فرودگاه سرد و پرارتفاع لاپاز در بولیوى) پروازهاى آزمایشى انجام دادند. همچنین، براى اثبات کارآیى هواپیما، پروازهایى هم به کشورهاى ونزوئلا، اوروگوئه، بولیوى، و پاراگوئه انجام گرفت، و باندهاى کوتاه و چمنى، و یا حتى آلوده هم آزمایش شد.

طرح نهایى را رسماً امبرائر-۱۱۰ (باندیرانته) نامیدند. در ۱۹۷۲ کار ساخت دو فروند پیش‏‌تولید در تأسیسات سائوپائولو به‏‌اتمام رسید. اولین هواپیماى تولیدى، با موتور پى.تى.-۶ اى. ساخت پرات اند ویتنى در نهم اوت ۱۹۷۲ پرواز کرد. با ارضاء استانداردهاى «اداره هوانوردى فدرال» (ایالات متحدهباندیرانته گواهینامه صلاحیت پروازى را بر اساس رده فار ۲۳ دریافت کرد.

به‏‌زودى کاربردهاى غیرنظامى باندیرانته هم موردتوجه قرار گرفت. اولین مدل غیرنظامى باندیرانته، امبرائر-۱۱۰ سى. بود که با ظرفیت حمل ۱۵ نفر مسافر، از آوریل ۱۹۷۳ در خطوط هوایى درجه سوم برزیل به‏‌خدمت درآمد. استقبال خطوط هوایى از باندیرانته چنان بود که حتى خطوط هوایى ایالت متحده هم تعدادى از آن‏ را به خدمت گرفتند.

EMB-110

هواپیماى امبرائر-۱۱۰ اولین محصول تلاش جدى برزیلی‌ها در عرصه هواپیماسازى است.

نمای داخلی

نمای داخلی امبرائر ۱۱۰

روند تکاملی

نمایشى از روند تکاملى مدل‌هاى امبرائر ۱۱۰

  • انواع مدل‌ها: EMB-110 (اوت ۱۹۷۲، مدل تولیدى براى «نیروى هوایى برزیل»)، EMB-110B (با تجهیزات پژوهش‌هاى هوایى اکتشاف منابع زیرزمینى)، EMB-110C (مدل غیرنظامى ۱۵نفره)، EMB-110E (مدل تشریفاتى وى.آى.پى.، با عایق‏‌بندى بیشتر صدا)، EMB-110P (ژانویه ۱۹۷۶، مدل غیرنظامى ۱۸سرنشینه، ویژه صادرات)، EMB-110K1 (با بدنه کشیده‏‌تر و درِ بارگیرى بازشونده به سمت بالا)، EMB-110P1 (شبیه مدل کى.۱، قابل‏‌تغییر سریع از نوع باربرى به مسافربرى و برعکس)، EMB-110P2 (مه ۱۹۷۷، شبیه مدل پى.۱، ۲۱ سرنشینه)، EMB-110P2/41 (با بیشترین وزن برخاستن افزایش‏‌یافته تا ۵،۹۰۰ کیلوگرم)، EMB-110P1/41 (مشابه مدل تغییر سریع مشابه پى.۴۱/۲)، EMB-110S1 (مدل ویژه تحقیقات ژئوفیزیکى)، EMB-111 (اوت ۱۹۷۷، مدل گشت‏‌زنى دریایى، با تدارک سیستم ویژه ضدیخ)
  • کاربران: برزیل، ایالات متحده امریکا، اوروگوئه، شیلى، فرانسه، اسکاتلند، ولز، انگلستان، سودان، استرالیا
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۹۰) ۵۰۱ فروند
  • قیمت: (بر اساس نرخهاى ۱۹۸۷) کمى کمتر از ۲ میلیون دلار
سه‌نما

شکل سه‏‌نماى امبرائر ۱۱۰

مشخصات فنی امبرائر ۱۱۰ پی.۲

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *