کیو.-۵ | ۱۹۶۵ | Q-5 |
هواپیماى پشتیبانى نزدیک هوایى | ||
|
||
|
||
طراحى هواپیماى تهاجمى کیو.-۵ در ماه اوت ۱۹۵۸ بر اساس طرح جنگنده شنیانگ ج.-۶ براى اجراى مأموریتهاى تهاجمى آغاز شد؛ ولى در ۱۹۶۱ برنامه ساخت پیشنمونه پروازى آن لغو شد. با این حال، یک گروه کوچک طراح به کار خود ادامه داد تا آنکه در ۱۹۶۳ این طرح مجدداً بهطور رسمى بازگشایى شد. سرانجام، اولین پرواز کیو.-۵ در ۱۹۶۵ انجام شد، و هرچند در همان سال، گواهینامهاى به طراحى مقدماتى آن داده شد، اصلاحات ادامه یافت، و بعضى از اجزاء مربوط به سیستم سوخت، تسلیحات، سیستم هیدرولیک، و … اجباراً دستخوش تغییر شد. با برگزارى پروازهاى آزمایشى مدل بهبودیافته در ۱۹۶۹، تولید کیو.-۵ بىدرنگ آغاز شد، و در سال بعد، اولین محصولات خط تولید، تحویل داده شدند. در ۱۹۷۰ قابلیت حمل بمب اتمى هم به قابلیتهاى کیو.-۵ افزوده شد. در ۱۹۷۶ مدل اصلاحى کیو-۵ آى. مطرح شد. هدف از تدارک این مدل، افزایش نسبت بارمزد-به-برد و افزایش ظرفیت مخازن سوخت درونى بود. تولید کیو-۵ آى. در ۱۹۸۰ آغاز شد. |
||
جنگنده روسى میگ-۱۹ الهامبخش طراحان چینى در طرح هواپیماى تهاجمى کیو.-۵ بوده است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى اى.-۵ سى. با برشى از نماى جانبى اى.-۵ ام. |
||
مشخصات فنی ای.-۵ سی. |
||
|
||
|