General-Dynamics-F-111

 

اف.-۱۱۱

۱۹۶۴

F-111

هواپیماى جنگنده-بمب‏‌افکن تاکتیکى بال‏‌متغیر
  • سازنده: جنرال داینامیکس (ایالات متحده امریکا)
  • ویژگی: اولین هواپیماى بال‏متغیر تولید شده در جهان
نظریه بال متغیر عمدتاً به‏‌دلیل ناهمخوانى مزایاى پسگرایى بال در مراحل متفاوت پرواز به وجود آمد. براى بال شدیداً پسگرا با نسبت منظرى کم، پساى موجى بال ضعیف است، اغتشاشات جوى، تأثیر کمترى بر روى پرواز هواپیما مى‏‌گذارد، عمر سازه‏‌اى از نظر پدیده خستگى فلزات بیشتر مى‏‌شود، و نیازى به خم کردن بال‌ها بر روى عرشه ناوهاى هواپیمابر نخواهد بود. از طرف دیگر، براى بالى با پسگرایى کم (با نسبت منظرى زیاد)، باند مورد نیاز براى برخاستن و نشستن کوتاه‌تر و سرعت فرود کمتر مى‏‌شود، پرواز کروز کارآتر شده، مانورپذیرى بهترى در سرعت کم (مثلاً در شرایط جنگ سگى) به دست مى‏‌آید. ازجنبه‏‌هاى منفى ساخت بال متغیر، پیچیدگى طراحى، هزینه‏‌هاى سنگین مالى، کاهش ظرفیت حمل سوخت درون بال‌ها، و مشکلات سازه‏‌اى بوده‏‌اند؛ همچنین، جابجایى شدید مرکز آئرودینامیکى هواپیما (به دلیل چرخش بال حول ریشه) در پایدارى هواپیما تأثیر سوء شدیدى دارد. سازمان ناسا تحقیقات گسترده‏‌اى را براى حل مشکل اخیر انجام داد، و به نتایجى رسید که مبناى ساخت اف.-۱۱۱ قرار گرفت.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ «وزارت دفاع ایالات متحده» با درخواست‌هاى جداگانه نیروهاى هوایى و دریایى براى تدارک جانشین‌هاى هواپیماهاى اف.-۱۰۵ و اف.-۴ مواجه بود. با پشتیبانى جدى رابرت مک‏‌نامارا، وزیر دفاع وقت ایالات متحده، در نوامبر ۱۹۶۲ شرکت جنرال داینامیکس مأمور ساخت جنگنده چندمأموریته بال‏‌متغیرى شد که آن‏ را اف.-۱۱۱ نامیدند. شرکت گرومن هم در نقش پیمانکار فرعى، و عمدتاً براى پیگیرى مدل دریایى طرح جدید، برگزیده شد.

اولین هواپیما از ۱۸ فروند پیش‏‌نمونه اف.-۱۱۱ اى. در ۲۱ دسامبر ۱۹۶۴ به پرواز درآمد. در همان ابتدا، اولین پیش‏‌نمونه اف.-۱۱۱ به دلیل نیروى پساى زیاد و وزن بیش از حد هواپیما، دچار واماندگى موتور شد؛ با این حال، بال‌هاى متغیر هواپیما، دخالتى در این مشکل نداشت. پس از اصلاح ورودی‌هاى هواى موتورها، در ششم ژانویه ۱۹۶۵ و در دومین پرواز آزمایشى، متغیر بودن بال با تغییر پسگرایى از ۱۶ درجه  تا ۷۲/۵ درجه (نسبت منظرى از ۱/۳۴ تا ۷/۵۶) آزمایش شد. سرانجام، از ۱۹۶۷ اف.-۱۱۱ اى. به خدمت «فرماندهى تاکتیکى هوایى» درآمد.

کابین خلبانان اف.-۱۱۱ به مدول فرارى مجهز است که در شرایط صفر-صفر هم مى‏‌تواند عمل کند، و به امکانات ایمنى ویژه‏‌اى پس از فعال شدن مجهز است. قرار گرفتن دو خلبان اف.-۱۱۱ به صورت پهلوبه‏‌پهلو، ارتباط خلبانان را با یکدیگر آسان‌تر کرده، نیاز به آلات دقیق اضافه را از بین برده است. هرچند اف.-۱۱۱ اولین هواپیماى بال‏‌متغیر جهان نبوده، اولین هواپیمایى است که عملاً به این ترکیب ویژه ساختارى مجهز شد، و پس از تولید، به خدمت درآمد. علاوه بر تکنولوژى پیشرفته، اف.-۱۱۱ به‏‌دلیل هزینه‏‌هاى سرسام‏‌آور و مشاجرات سیاسى ناشى از آن، شهرت زیادى پیدا کرد. در ۱۹۷۲ تعداد ۴۸ فروند اف.-۱۱۱ در جنگ ویتنام به کار گرفته شدند که با اجراى حدودا ۴،۰۰۰ نوبت پرواز، مجموعا ۷۴،۰۰۰ پوند بمب را بر روى این کشور فرو ریختند؛ تلفات این هواپیماها، فقط شش فروند بود.

از اف.-۱۱۱ مدل‌هاى متعددى ساخته شد که علاوه‏ بر نقش یک جنگنده-بمب‏‌افکن تاکتیکى، در نقش‌هاى مختلف بمب‏‌افکن استراتژیک، شناسایى، تهاجمى، و جنگ الکترونیک هم به خدمت گرفته شدند.

RF-111C

 اف.-۱۱۱ اولین هواپیماى بال‏‌متغیر جهان نیست، ولى اولین هواپیماى عملیاتى بال‏‌متغیر محسوب مى‏‌شود.

  • انواع مدل‌ها: F-111A (مدل اولیه، جنگنده-بمب‏‌افکن تاکتیکى)، EF-111A (مدل جنگ الکترونیک)، FB-111A (بمب‏‌افکن استراتژیک)، RF-111A (مدل  شناسایى)، F-111C (مدل ویژه «نیروى هوایى سلطنتى» در استرالیا، ۲۴ فروند)، F-111D، F-111E (با اصلاح ورودی‌هاى هواى موتورها)، F-111F (مجهز به موتور قوی‌تر)
  • کاربران: ایالات متحده امریکا، استرالیا
  • تعداد تولید شده: 563 فروند
  • قیمت:
 

سه‌نما

سه‏‌نماى جنگنده-بمب‏‌افکن اف.بى.-۱۱۱ اى.

مشخصات فنی مدل اف.-۱۱۱ دی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *