su15

 

سوخو-۱۵ ۱۹۶۳ Su-15
هواپیماى رهگیر بال‏‌مثلثى
  • نامگذارى نظامى ناتو: فلاگون
  • سازنده: سوخو (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
تجربه کارخانه سوخو در ساختن هواپیماهاى جنگنده، با طراحى و ساخت سوخو-۱۱ آغاز شد. این هواپیما دمى مثلثى و دماغه‏‌اى کشیده داشت، و به رادارى حجیم مجهز بود. با وجود این سابقه، ساخت رهگیر سوخو-۱۵ در ۱۹۶۳ (یا ۱۹۶۴) براى طراحان سوخو کار تازه‏‌اى بود؛ زیرا سوخو-۱۵ برخلاف هواپیماهاى تک‏‌موتوره قبلى، به دو موتور مجهز بود.

اولین بار غربی‌ها در ۱۹۶۷ از وجود سوخو-۱۵ آگاه شدند، و آن‏ را فلاگون نامیدند. دو موتور این هواپیما از نوع همان موتور سوخو-۱۱ بود، و رادار و موشک‌هاى آن هم قبلاً در یاک-۲۸ استفاده شده بود. سوخو-۱۵ اولیه (فلاگون اى.) قادر به حمل دو موشک هدایت رادارى یا هدایت حرارتى بود؛ به‏‌علاوه، به یک توپ دولوله در زیر بدنه مجهز بود. فلاگون اى. در ۱۹۶۸ به «نیروى هوایى شوروى» (سابق) تحویل شد. سپس سوخو مدل آزمایشى فلاگون بى. را عرضه کرد که با استفاده از ۳ جت برآزا در زیر بدنه، قادر به پرواز از روى باندهاى بسیار کوتاه بود.

یکى از پیشرفته‏‌ترین انواع سوخو-۱۵، مدل فلاگون ئى. بود که به موتور و رادار پیشرفته‏‌ترى مجهز شده بود، و از موشک‌هاى اى.اى.-۶ تدارک شده براى میگ-۲۵، استفاده مى‏‌کرد. تحویل این مدل از سال‌هاى ۱۹۷۲-۱۹۷۳ آغاز شد.

su15

جنگنده رهگیر سوخو-۱۵ برخلاف محصولات قبلى کارخانه سوخو، به دو موتور مجهز بود.

  • انواع مدل‌ها: Flagon A/G (فلاگون سى. یا سوخو-۱۵ یو. مدل دو کابینه آموزشى)
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: (تا ۱۹۷۹) ۱،۲۹۰ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى فلاگون اى.

مشخصات فنی فلاگون ئی.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *