Northrop-Grumman-Logo

 

نورث‌روپ Northrop
ایالات متحده امریکا
جک نورث‌‏روپ فعالیت جدى در زمینه صنایع هوانوردى را از ۱۹۱۶ با برادران لوگهد (بعداً، لاکهید) آغاز کرد. آنها در مورد ساخت قایق پرنده فعالیت مى‏‌کردند. با پایان جنگ، به دلیل مازاد عظیم هواپیماهاى جنگ جهانى اول، شرکت برادران لوگهد تعطیل شد، و نورث‏روپ در ۱۹۲۳ به شرکت دونالد داگلاس پیوست. او پس از همکارى با شرکت رایان براى طراحى هواپیمایى که پرواز تاریخى چارلز لیندبرگ با آن انجام شد، در ۱۹۲۷ هواپیماى فروبال وگا را براى شرکت لاکهید طراحى کرد.

در ۱۹۲۸ نورث‏‌روپ شخصاً شرکت اَویون را تأسیس کرد، و فرصتى به دست آورد که به بررسى زمینه علاقه اولیه‏‌اش، یعنى بال‌هاى پرنده، مشغول شود. او در اواخر ۱۹۲۹ بال پرنده‏‌اى به‏‌دهانه بال ۳۰ فوت و شش اینچ ساخت که با وجود ضعف موتور، اما به‏‌دلیل نرخ صعود مناسب و کنترل‏‌پذیرى قابل‏‌قبول در حین نشستن و برخاستن، امیدوارکننده بود. جک با مشارکت ۵۱% داگلاس، شرکت نورث‏‌روپ را تأسیس کرد که در واقع، به شعبه‏‌اى از شرکت داگلاس تبدیل شد. نظرات فنى نورث‏‌روپ، به‏‌ویژه در زمینه پوسته تماماً فلزى، در طرح‌هاى مهندسان داگلاس، مثل دى.سى.-۲ و دى.سى.-۳، بسیار مؤثر بود. در این دوران، نورث‏‌روپ هواپیماى فروبال تماماً فلزى گاما را ساخت که در ۱۹۳۳ آماده پرواز شد، و براى نخستین بار در جهان، براى کسب اطلاعات به جو استراتوسفر فرستاده شد.

جک با جدا شدن از شرکت داگلاس، شرکت نورث‏‌روپ جدیدى را در ۱۹۳۹ تأسیس کرد، و با پشتیبانى دوستان نظامى‏‌اش در رایت‏فیلد، ساخت یک جنگنده رهگیر شب‏‌پرواز را در اوایل جنگ جهانى دوم به عهده گرفت. حاصل کار نور‌ث‏‌روپ، جنگنده پى.-۶۱ (بلک‏‌ویدو) بود که براى نخستین بار، از رادار براى دیددرشب استفاده مى‏‌کرد، و بزرگترین سهم نورث‏‌روپ در جنگ به شمار مى‏‌رود. همزمان، نورث‏‌روپ به تحقیقاتش درباره بال‌هاى پرنده هم ادامه داد که نهایتاً به ارائه پیشنهاد ساخت یک بال‏‌پرنده بمب‏‌افکن به نیروى زمینى انجامید. این پیشنهاد، که ایکس.بى.-۳۵ نامیده شد، بال پرنده‏‌اى با چهار موتور پیستونى بود که هشت ملخ را در پشت بال (در خلاف جهت هم) مى‏‌چرخاند. این هواپیما در ۱۹۴۶ با موفقیت به پرواز درآمد، و با وجود آشکار شدن نقائصى در آن، مبنایى براى کارهاى بعدى نورث‏‌روپ شد.

همزمان با فعالیت‌هاى هواپیماسازى، از حدود سال ۱۹۴۱ نورث‏‌روپ به پیشنهاد و مدیریت ولادیمیر پاولکا، یک تبعه چکسلواکى (سابق)، تحقیقاتى را براى ساخت یک توربین گازى به‏‌نام توربوداین آغاز کرد، و در ۲۸ مارس ۱۹۴۵ اولین موتور جت واقعى ایالات متحده را به پرواز درآورد. با وجود پیشرفت‌هاى اولیه، اما به‏‌دلیل عدم‏‌حمایت دولت، پرونده تحقیقاتى توربوداین براى همیشه بسته شد.

به‏‌دلیل مشکلات دوران پس از جنگ و عدم‏‌حمایت دولتى، نورث‏‌روپ براى مدتى قادر به ادامه کار در زمینه بال‌هاى پرنده نبود، و حتى طرح مدل‌هاى مسافربرى‏‌اش هم بى‏‌استفاده ماند. بنابراین، نورث‏‌روپ طرح‌هاى اقتصادى‏‌ترى مثل ساخت موشک کروز هدایت‏‌پذیر اسنارک را در دست گرفت. طرح‌هاى مبتکرانه جک نورث‏‌روپ دیگر در خود شرکتش هم چندان طرفدارى نداشت، و عقد قراردادهاى نظامى با نیروى هوایى، بیشتر جذاب بود. این رویه، به خلق جنگنده دوموتوره پى.-۸۱ (اسکورپیون)، هواپیماى آموزشى تى.-۳۸، و جنگنده پرفروش اف.-۵ انجامید؛ البته فعالیت‌هاى نورث‏‌روپ در زمینه ساخت آماج پرنده، و سیستم‌هاى الکترونیک و تکنولوژى فضایى هم گسترش یافت. اکنون بزرگترین برنامه نورث‏‌روپ ساخت بمب‏‌افکن خفاکار بى.-۲ است که اولین پروازش را در ۱۹۸۹ انجام داد.

شرکت نورث‌‏روپ تا اول مه ۱۹۹۴ تمام سهام شرکت گرومن را خرید، و پس از تأسیس شرکت نورث‏‌روپ گرومن در ۱۸ مه ۱۹۹۴، شرکت هواپیمایى ووت را هم در ماه اوت ۱۹۹۴ تصاحب کرد.

  • مراجع:
  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *