1121

 

۱۱۲۱ جت کماندر ۱۹۶۳ ۱۱۲۱ Jet Commander
هواپیماى جت تشریفاتى
  • همخانواده: وست‏‌ویند، استرا
  • سازنده:  آئروکماندر (ایالات متحده امریکا)
1124

نمای داخلی یک فروند ۱۱۲۴

خانواده هواپیماهاى دوموتوره فرابال شرکت آئروکماندر، با ساخت مدل ۵۲۰ آغاز شد که در ۱۹۵۲ گواهینامه صلاحیت پروازى را دریافت کرد. در ۱۹۶۱ برنامه جدید آئروکماندر براى ساخت هواپیمایى تندرو با ظرفیت حمل حداکثر هفت نفر مسافر اعلام شد. طرح جدید، به نام ۱۱۲۱ (جت‏‌کماندر)، در ۲۷ ژانویه ۱۹۶۳ پروازهاى آزمایشى را آغاز کرد، و در نوامبر سال بعد گواهینامه صلاحیت پروازى را دریافت کرد.

برخلاف هواپیماهاى جت تجارى مشابه، که بال آنها در زیر بدنه نصب شده، بال جت‏‌کماندر در وسط بدنه قرار دارد. نتیجتاً پساى ناشى از تداخل بال و بدنه کاهش یافته، و دیگر نیازى به پلکان اضافى براى سوار و پیاده شدن مسافران نیست؛ اما در عوض، حجم مفید کابین هم کم شده است. به همین دلیل، ناچاراً همه کابین جلوتر از لبه حمله بال قرار گرفته است. به دلیل نزدیکى بدنه هواپیما با زمین، ناحیه زیر دم با پسگرایى زیادى ساخته شده تا در زمان چرخش هواپیما (در حین برخاستن یا فرود) دم با زمین برخورد نکند.

در اوایل ۱۹۶۵ خط تولید جت‏‌کماندر اولین محصولش را عرضه کرد. هرچند پیش‏‌بینى مى‏‌شد که این خط تولید با ظرفیت سالانه ۵۰ فروند، تا سال‌ها فعال باقى بماند، به‏‌زودى تولید جت‏‌کماندر متوقف شد. آئروکماندر از ۱۹۵۸ به‏ بعد شعبه شرکت راک‏ول استاندارد شد، و شرکت اخیر هم در ۱۹۶۷ با نورث امریکن اویشن ادغام شد؛ به این ترتیب، شرکت جدید نورث امریکن راک‏ول تأسیس شد. این شرکت جدید، ادامه برنامه ساخت هواپیماهاى سِیبرلاینر را در اولویت تجارى آتی‌اش قرار داد، و نتیجتاً برنامه رقیب آن (جت‏‌کماندر) لغو شد؛ در حالی که فقط ۱۵۰ فروند جت‏‌کماندر تولید شده بود. در ژوئیه ۱۹۶۶ «اداره هوانوردى فدرال» براى عملکرد پرواز جت‏‌کماندر در ارتفاع ۱۳،۷۰۰ متر ( ۴۵،۰۰۰ فوت) گواهینامه صلاحیت پروازى صادر کرد؛ این ارتفاع پرواز، بالاترین ارتفاعى بود که تا آن زمان یک هواپیماى جت غیرنظامى به آن رسیده بود.

با توقف تولید جت‏‌کماندر، «صنایع هواپیمایى اسرائیل» (یایى) همه تأسیسات و برنامه‏‌هاى مربوط به آن‏ را خرید، و از ۱۹۶۷ توسعه این خانواده را با عرضه طرح‌هاى موفق ۱۱۲۱ (کماندرجت۱۱۲۳، ۱۱۲۴ (وست‏‌ویند)، و ۱۱۲۴ اى. (وست‏‌ویند ۲) عهده‏‌دار شد. در اکتبر ۱۹۷۹ یایى برنامه ساخت طرح جدید ۱۱۲۵ را آغاز کرد، و در ۱۹۸۱ آن‏ را استرا نامید. از این هواپیما دو پیش‏‌نمونه براى اجراى آزمایش‌هاى لازم ساخته شد که اولین آنها در ۱۹ مارس ۱۹۸۴ به پرواز درآمد. از اواخر سال ۱۹۹۰ تحویل استرا به مشتریان آغاز شد.

1125

هواپیماى اسرائیلى ۱۱۲۵ (استرا) توسعه‏‌یافته طرح هواپیماهاى جت تشریفاتى ۱۱۲۱ امریکایى است. «صنایع هواپیماسازى اسرائیل» در اواسط دهه ۱۹۶۰ همه تأسیسات و برنامه‏‌هاى طرح جت‏‌کماندر را از شرکت سازنده‏‌اش خرید.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: (انواع ۱۱۲۱، ۱۱۲۳ و ۱۱۲۴ تا سال ۱۹۸۷) 442 فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى هواپیماى جت ۱۱۲۳ (ساخت یایى)

مشخصات فنی

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *