SR-71

 

اس.آر.-۷۱ ۱۹۶۲ SR-71
هواپیماى جاسوسى
  • نامگذارى ناتو:  بلک‌‏برد
  • نامگذاری شرکت سازنده:  اى.-۱۱
  • همخانواده: واى.اف.-۱۲
  • سازنده: لاکهید (ایالات متحده امریکا)
  • ویژگی: بلندپروازترین و سریعترین جاسوس پرنده جهان
در اواخر دهه ۱۹۵۰ «نیروى هوایى ایالات متحده» براى مقابله با تهدید روزافزون بمب‏‌افکنهاى استراتژیک روس‌ها تصمیم گرفت که جنگنده‏‌هاى دورپرواز جدیدى را به خدمت بگیرد. به این ترتیب، در ۱۹۵۹ مناقصه‏‌اى براى ساخت یک هواپیماى ماخ ۳ با سقف پرواز حدود ۸۰،۰۰۰ فوت اعلام شد. در این مناقصه طرح پیشنهادى شرکت لاکهید برگزیده شد، و نیروى هوایى آن‏ را اى.-۱۱ نامید. مقارن همین دوران، با اصابت موشک زمین‏‌به‏‌هوا به هواپیماى جاسوسى یو.-۲ بر فراز خاک شوروى (سابق)، سازمان جاسوسى ایالات متحده (سیا) جداً به فکر یافتن جانشین مناسبى براى هواپیماهاى یو.-۲ افتاد. سرانجام، به دلیل اشتراک نیازهاى سازمان‌هاى سیا و نیروى هوایى، تصمیم گرفته شد که نتایج برنامه اى.-۱۱ مشترکاً در اختیار هردو سازمان قرار گیرد، و هزینه‏‌هاى برنامه هم بین دو سازمان تقسیم شود.

مراحل طراحى اى.-۱۱ در کمال نهان‌کارى و تدابیر شدید امنیتى آغاز شد، و با وجود مواجهه با مشکلات عمده‏‌اى مثل مسائل سازه‏‌اى تولید حرارت زیاد ناشى از اصطکاک هوا با بدنه، اولین پیش‏‌نمونه اى.-۱۱ در ۲۶ آوریل ۱۹۶۲ به‏‌طور مخفیانه براى اولین بار پرواز کرد؛ اما براى اولین بار لیندون جانسون، رئیس‏‌جمهور وقت ایالات متحده، در فوریه ۱۹۶۴ وجود این هواپیما را مختصراً اعلام کرد.

هواپیماهایى که لاکهید در اختیار نیروى هوایى قرار داد، واى.اف.-۱۲ نامیده شدند، و قادر به حمل چهار فروند موشک هوابه‏‌هواى فالکون هستند. اما هواپیماهاى تحویلى به سیا را اس.آر.-۷۱ نامیدند، و آنها را به تجهیزات پیشرفته جاسوسى (مثل دستگاه‌هاى عکس‏‌بردارى و استراق‌سمع) مجهز کردند. این دو هواپیما به‏‌جز در ناحیه دماغه، در سایر قسمت‌ها شباهت ظاهرى دارند. رنگ این هواپیماها آبى سیر (نزدیک به مشکى) است، و بال‌هاى مثلثى آنها پسگرایى شدیدى دارد که این موضوع، به‏‌همراه جلوآمدگى بدنه و کابین نسبت به بال‌ها، از تداخل امواج ضربه‏‌اى با سطوح برآزا در سرعت‌هاى زیاد جلوگیرى مى‏‌کند. با وجود قابلیت زیاد بدنه این هواپیماها براى دفع حرارت، اما به‏‌هرحال، حرارت زیادى که در اثر پرواز با سرعت‌هاى زیاد تولید مى‏‌شد، مسئله مهمى در مرحله طراحى بود. این حرارت در بعضى از نقاط بدنه حتى به ۴۲۵ درجه سانتیگراد هم مى‏‌رسید.

با توجه به تنوع دماهاى نقاط مختلف هواپیما، به‏‌ویژه ناحیه زیر بدنه، که به‏‌دلیل تماس با سوخت، نسبتاً خنک‌تر مى‏‌شد، ناگزیر از آلیاژهاى فلز گران‏‌قیمت تیتانیوم استفاده شده است تا سازه بدنه بتواند تنش‌هاى حرارتى زیاد را تحمل کند. تغییر شکل زیاد سازه اى.-۱۱ در اثر بارهاى آئرودینامیکى و اینرسى، یکى از موارد پیچیده دیگر این طرح بوده‏‌اند. براى کاهش «سطح مقطع رادارى» در سطوح زیرین هواپیما، تا حد امکان از ساخت زوایاى تند اجتناب شده، و ضمناً سکان‌هاى عمودى اندکى به سمت درون خم شده است.

هرچند واى.اف.-۱۲ در یک روز از سال ۱۹۶۵ توانست نه رکورد جهانى پرواز را تصاحب کند، بنا به دلایلى (مثل هزینه‏‌هاى گران مراحل ساخت) هرگز به خط تولید نرسید، و تنها چند فروند نمونه از آن ساخته شد. طرح اس.آر.-۷۱ (مشهور به بلک‏‌برد) سرنوشت بهترى داشت؛ چون ده‏‌ها فروند از آن ساخته شد که تا اواخر دهه ۱۹۹۰ همچنان به خدمت مشغول بوده‏‌اند تا آنکه در سال ۱۹۹۹ زمین‌گیر شدند.

هواپیماهاى بلک‌‏برد همواره با مسئله نشت سوخت در حین پرواز مواجه بوده‏‌اند. اما به دلیل استفاده از سوخت ویژه ج.پى.-۷، که قابلیت تبخیر کمى دارد، مشکل مهمى به بار نیامده است؛ البته معمولاً سوخت‏‌گیرى از یک هواپیماى سوخت‏‌رسان مورد نیاز است.

SR-71

یک فروند اس.آر.-۷۱  بی.

  • انواع مدل‌ها: SR-71A (مدل استاندارد، ۲۹ فروند)، SR-71B (مدل آموزشى، دو فروند)، SR-71C (شبیه مدل بى.، یک فروند)
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: 32 فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى هواپیماى شناسایى استراتژیک اس.آر.-۷۱ اى.

مشخصات فنی اس.آر.-۷۱ ای.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *