ilyushin-il-62

 

ایلیوشین-۶۲ ۱۹۶۳ Il-62
هواپیماى مسافربرى دوربرد
  • نامگذارى نظامى ناتو: کلاسیک
  • سازنده: ایلیوشین (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
  • ویژگی: اولین مسافربر جت چهارموتوره روسى
هواپیماى ایلیوشین-۶۲، که براى نخستین بار در ژانویه ۱۹۶۳ به پرواز درآمد، اساساً با هدف تأمین یک هواپیماى ترابرى جت دوربرد براى خط هوایى آئروفلوت، با همان امکانات رفاهى و قابلیت‌هاى عملکرد پروازى شبیه مسافربرهاى هم‏‌رده غربى، طراحى و ساخته شد. تا آن زمان، دفترهاى طراحى روسى ترکیب‏‌بندی‌هاى ابداعى غربی‌ها در بیشتر رده‏‌هاى هواپیماهاى مسافربرى (چه توربوپراپ و چه توربوجت) را آزموده بودند؛ فقط ترکیب‏‌بندى شاخص چهار موتور جت آویخته از بال‌ها، مثل بوئینگ ۷۰۷، داگلاس دى.سى.-۸، و کانویر ۸۸۰ هنوز آزموده نشده بود. وقتى که طراحان ایلیوشین اولین هواپیماى مسافربرى جت چهارموتوره روسى، یعنى ایلیوشین-۶۲، را طراحى مى‏‌کردند، موتورها را در عقب بدنه قرار داده، دم T-شکلى را برایش برگزیدند؛ چنین قواره‏‌اى شبیه هواپیماى ویکرز وى.سى.-۱۰ بود. همانند طرح‌هاى مشابه غربى، این طرح جدید روس‌ها هم به تدابیرى براى غلبه بر گرایش هواپیما به«واماندگى عمیق» نیاز داشت؛ تحقق پدیده مخرب «واماندگى عمیق» براى هواپیماهایى با دم T-شکل، غیرقابل‏‌جبران است، و باعث سقوط هواپیما مى‏‌شود. به‏‌علاوه، تأخیر در تأمین موتور مناسب براى ایلیوشین-۶۲ از مشکلات این طرح بود. پیش‏‌نمونه ایلیوشین-۶۲ با موتور توربوجت لیولکا اى.ال.-۷ به رانش ۱۶،۵۳۵ پوند پرواز کرد، و موتور توربوفن کوزنتسوف ان.کى.-۸-۴ به رانش ۲۳،۱۵۰ پوند بعداً براى استفاده آماده شد.

ناتو طرح جدید ایلیوشین را کلاسیک نامید. تولید انبوه کلاسیک با پیش‏‌بینى حمل ۱۶۸ نفر مسافر در آرایش تک‏‌کلاسه و حداکثر ۱۸۶ نفر مسافر آغاز شد، و این هواپیما از سپتامبر ۱۹۶۷ به خدمت آئروفلوت درآمد. پس از پروازهاى درون‏‌مرزى، ایلیوشین-۶۲ در مسیر مسکو- مونترال به خدمت گرفته شد. در ژوئیه ۱۹۶۸ این هواپیما جانشین توپولف-۱۴۴ در مسیر مسکو- نیویورک شد، و تدریجاً به هواپیماى مسافربرى استاندارد آئروفلوت براى مسیرهاى دوربرد مبدل شد.

تا سال ۱۹۷۱ تولید ایلیوشین-۶۲ ام. آغاز شد. این مدل به موتور سولووییف مجهز بود که با مصرف سوخت ویژه کمتر، عملکرد بارمزد-به-برد بسیار بهترى را فراهم مى‏‌کرد؛ به این ترتیب، ضعف مهم مدل اولیه جبران شد. اصلاحات دیگر این مدل شامل چنین مواردى بود: تغییر در آرایش عرشه پرواز، سیستم اویونیک جدید (براى تطابق با شرایط استاندارد «رده ۲»)، و اصلاح سیستم برآکش‌ها (براى تقویت عملکرد هواپیما در حرکت غلت). این مدل در ۱۹۷۴ به خدمت گرفته شد.با ثابت نگه داشتن سیستم پیشرانه مدل ام.، و با تغییر سیستم کنترل پرواز و تقویت سازه و ارابه‏‌هاى فرود براى تحمل وزن بیشتر در حین نشستن و برخاستن، مدل جدید ایلیوشین-۶۲ ام.کى. عرضه شد که ظرفیت حمل ۱۹۵ نفر را دارا بود.

عمر طراحى سازه‏‌اى ایلیوشین-۶۲ معادل ۳۰،۰۰۰-۲۵،۰۰۰ ساعت پرواز، و ۸،۰۰۰-۷،۰۰۰ نوبت نشستن و برخاستن است.

ilyushin-il-62

هواپیماى مسافربرى ایلیوشین-۶۲ مى‏تواند تا ۱۸۶ نفر مسافر را جابجا کند.

  • انواع مدل‌ها: Il-62 (مدل استاندارد اولیه، قادر به حمل حداکثر ۱۸۶ نفر مسافر)، Il-62M (مجهز به موتورهایى با مصرف سوخت کمتر، با برد بیشتر)، Il-62MK (با سازه و ارابه فرود قو‌ی‌تر از مدل ام.، براى حمل حداکثر ۱۹۵ نفر مسافر)
  • کاربران: خطوط هوایى کشورهاى شوروى (سابق)، جمهورى خلق چین، آلمان شرقى (سابق)، لهستان، رومانى، چکسلواکى (سابق)، بلغارستان، کوبا، موزامبیک، ویتنام
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۹۵) ۲۹۲ فروند، شامل ۵ فروند پیش‌نمونه
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای ایلیوشین-۶۲

مشخصات فنی ایلیوشیم-۶۲ ام.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *