YS-11

 

وای.اس.-۱۱ ۱۹۶۲ YS-11
هواپیماى ترابرى محلى
  • سازنده: نیهون (ژاپن)
واى.اس.-۱۱ یکى از پرفروش‏‌ترین هواپیماهاى مسافربرى دهه ۱۹۶۰ است که به دلیل هزینه‏‌هاى اندک اولیه (در مقایسه با رقیبانى مثل هاوکر سیدلى ۷۴۸ و فوکر ۲۷) و ویژگى زودپروازى، مشتریان بیشترى پیدا کرد.

در اواسط دهه ۱۹۵۰ به دلیل نیاز به تعویض هواپیماهاى دى.سى.-۳ و بقیه هواپیماهاى مشابه در مسیرهاى محلى، «وزارت صنعت و تجارت بین‏‌المللى ژاپن» از اجراى طرحى براى ساخت یک هواپیماى ملى حمایت کرد. هدف این طرح، تدارک یک هواپیماى نزدیک‏‌برد/میان‏‌برد بود که قادر به پرواز از روى باندهاى کوتاه (با بیشترین طول ۱،۲۰۰ متر) باشد. با تجمع شش شرکت معتبر ژاپنى، یعنى «صنایع سنگین میتسوبیشى»، «شرکت هواپیمایى کاواساکى»، «صنایع سنگین فوجى»، «صنایع شین میوا»، «شرکت هواپیماسازى ژاپن»، و «صنایع شووا»، در اوایل مه ۱۹۵۷ «شرکت توسعه هواپیماى ترابرى» (تادا) با حمایت دولتى تشکیل شد که در ۱۹۵۹ به «شرکت هواپیماسازى نیهون» (ان.ام.اى.سى.) تغییر نام یافت. به این ترتیب، شرکت نیهون عهده‏‌دار ساخت و فروش طرح ملى موردنظر شد.

به دلیل نیاز خطوط هوایى ژاپن به هواپیمایى بزرگتر از هاوکر سیدلى ۷۴۸ و فوکر ۲۷، طرح ملى براى حمل ۶۰ نفر مسافر در نظر گرفته شد. اولین پیش‏‌نمونه این طرح، به نام واى.اس.-۱۱، در ۳۰ اوت ۱۹۶۲ پرواز کرد. سه فروند پیش‏‌نمونه دیگر هم ساخته شدند که از دوتاى آخرى، یکى براى اجراى آزمایش‌هاى سازه‏‌اى و بارگذارى استاتیکى، و دیگرى براى بررسى پدیده خستگى مورد استفاده قرار گرفت. تلاش‌هاى پروازى اولیه، بعضى از ایرادها را آشکار کرد که مهم‌ترین آنها، ضعف پایدارى و کنترل سمتى-جانبى در سرعت‌هاى کم بود. هرچند این موضوع ممکن بود که تا ماه‌ها برنامه توسعه طرح را به تأخیر اندازد، اصلاحات سریع و مؤثر نیهون مانع بروز تأخیر احتمالى بیشتر شد. برخى از این اصلاحات چنین بود: افزودن ۲ درجه به زاویه هفتى بال، تغییر در برگه تعادلى سکان عمودى، درازتر کردن شهپرها با کاستن از طول بالچه‏‌ها، و عمیق‏‌تر کردن روانسازهاى بال و بدنه. به این ترتیب، پس از برگزارى ۱،۰۰۰ ساعت پرواز آزمایشى، در ۲۵ اوت ۱۹۶۴ واى.اس.-۱۱ گواهینامه صلاحیت نوعى را از «اداره هواپیمایى کشورى ژاپن» دریافت کرد. این هواپیما گواهینامه صلاحیت پروازى «اداره هوانوردى فدرال» (ایالات متحده امریکا) را هم در نهم سپتامبر ۱۹۶۵ کسب کرد.

ورود واى.اس.-۱۱ به خدمت در سال ۱۹۶۴ بسیار به‏‌موقع بود. در آن زمان، با گسترش قطارهاى تندرو، مشتریان کمترى به خطوط هوایى در مسیرهاى اصلى مى‏‌رفتند؛ بنابراین، خطوط هوایى در حال گسترش پروازهایشان به قسمت‌هاى نسبتا دورافتاده‏‌تر بودند. به‏‌زودى واى.اس.-۱۱ جایگاه ویژه‏‌اى در ترکیب ناوگان‌هاى هوایى ژاپن به دست آورد، و تدریجاً در خطوط هوایى کوچک‌تر در فیلیپین، مکزیک، هاوایى، و پرو هم به خدمت گرفته شد.

نیهون براى بازاریابى در امریکاى شمالى، برنامه‏‌اى اصلاحى را ترتیب داد که به ساخت واى.اس.-۱۱ اى. با همان ابعاد موتور، ولى با وزن برخاستن و بارمزد بیشتر انجامید. اصلاحات بعدى واى.اس.-۱۱ به عرضه مدل‌هاى دیگرى انجامید که هرچند در امریکاى شمالى چندان مورد توجه قرار نگرفت، با فروش به خطوط هوایى المپیک (یونان) حضور موفقى در اروپا داشت. تولید واى.اس.-۱۱ پس از ساخت ۱۸۲ فروند، در ماه مه ۱۹۷۳ به پایان رسید. هرچند ژاپنیها در اندیشه ادامه ساخت هواپیماهاى مسافربرى، و این بار، ساخت هواپیماى جت بودند، این موضوع تحقق نیافت، و در عوض، آنها با بوئینگ در تولید هواپیما شریک شدند.

 

YS-11

یک فروند وای.اس.-۱۱

  • انواع مدل‌ها:  YS-11-100 (48 فروند)، YS-11A-200 (22 نوامبر ۱۹۶۷، بدون تغییر موتور و ابعاد، باوزن عملیاتى و بارمزد بیشتر)، YS-11A-300 (مدل مختلط حمل بار/مسافر)، YS-11A-400 (مدل باربرى)، YS-11A-500 (بهبودیافته مدل ۲۰۰ با وزن برخاستن بیشتر)، YS-11A-600 (مدل مختلط حمل بار/مسافر بهبودیافته مدل ۳۰۰ با وزن برخاستن بیشتر)
  • کاربران:  ژاپن، فیلیپین، مکزیک، هاوایى، پرو
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۷۴) ۱۸۲ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى هواپیماى مسافربرى ژاپنى واى.اس.-۱۱ اى.

مشخصات فنی وای.اس.-۱۱ ای.-۵۰۰

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *