A-7E

 

ای.-۶ ۱۹۶۰ A-6
هواپیماى تهاجمى ناونشین
  • شهرت: اینترودر، پراولر
  • سازنده: گرومن (ایالات متحده امریکا)
استراتژى ساخت بمب‏‌افکن‌هاى بلندپروازى که از تیررس آتشبارها و موشک‌هاى زمین‏‌به‏‌هوا دور مانده، از ارتفاع بالا عملیات بمباران را انجام دهند، از زمان جنگ جهانى دوم وجود داشت. در ۱۹۵۲ انگلیسی‌ها با آغاز طراحى بمب‏‌افکن ناونشین جدیدى با قابلیت پرواز سریع در ارتفاع کم، سیاست جدید پرواز کم‏‌ارتفاع در زیر پوشش رادارى دشمن را عملاً آزمودند. البته، طرح انگلیسی‌ها، به نام بوکانیر، با پدیده «خستگى فلزات» مواجه شد؛ ولى مفهوم موردنظر را اثبات کرد. در ۱۹۵۶ «نیروى دریایى ایالات متحده» هم موضوع ساخت بمب‏‌افکن ناونشین جدیدى با قابلیت پرواز کم‏‌ارتفاع و دوربرد، با قدرت تشخیص و حمله به اهداف در هرگونه شرایط جوى را مطرح کرد. در دسامبر ۱۹۵۷ از بین ۱۱ طرح پیشنهاد شده از طرف هشت سازنده هواپیما، طرح دوموتوره شرکت گرومن پذیرفته شد، و آن‏ را اى.-۶ (اینترودر) نامیدند. اولین پیش‌‏نمونه اى.-۶ در ۱۹ آوریل ۱۹۶۰ براى نخستین بار پرواز کرد. به‏‌زودى هواپیماهاى اى.-۶ در جنگ ویتنام به کار گرفته شدند، و با اجراى مانورهاى مؤثر و فرار از موشک‌هاى زمین‏‌به‏‌هوا، موقعیت ویژه‏‌اى در نیروى دریایى کسب کردند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ گرومن مدل جدیدى از اى.-۶، به نام ئى.اى.-۶ اى. (پراولر)، را عرضه کرد که ویژه جنگ الکترونیک است. پراولر به رایانه‏‌هاى ویژه پردازش اطلاعات مجهز است، و علاوه بر قابلیت ایجاد پارازیت در رادارها و تجهیزات ارتباطى دشمن، مى‏‌تواند با پخش پوشالمینیم در هوا، موشک‌هاى دشمن را گمراه کند. با اجراى تغییراتى بر روى ئى.اى.-۶ اى.، هواپیماى چهارسرنشینه ئى.اى.-۶ بى. ساخته شد که در ۲۵ مه ۱۹۶۸ براى نخستین بار پرواز کرد. ئى.اى.-۶ بى. هم در جنگ ویتنام مورداستفاده قرار گرفت. آخرین مدل اینترودر، یعنى اى.-۶ ئى.، در طول دهه ۱۹۹۰ همچنان در خدمت بوده است. این هواپیما در ۲۷ فوریه ۱۹۷۰ براى نخستین بار پرواز کرد، و نیروى دریایى ۱۳۸ فروند آن‏ را درخواست کرد. پس از تحویل این تعداد، خط تولید اى.-۶ ئى. با سرعت تولید حدوداً شش فروند در سال، در دهه ۱۹۸۰ همچنان فعال باقى ماند. اى.-۶ ئى. حضور فعالى در جنگ خلیج‏‌فارس داشت.

هرچند در اواخر دهه ۱۹۸۰ مقامات «نیروى دریایى ایالات متحده» طرح هواپیماى تهاجمى و خفاکار اى.-۱۲ را براى جانشینى اى.-۶ دنبال مى‏‌کردند، به دلیل تأخیرها و هزینه‏‌هاى زیاد، آن طرح لغو شد. بنابراین، براى افزایش عمر عملیاتى هواپیماهاى اى.-۶، بخش نظامى شرکت بوئینگ بال‌هاى جدیدى را براى اى.-۶ عرضه کرد تا جانشین بال‌هاى آلومینیمى اولیه شود. این بال‌هاى جدید از ماده مرکب گرافیت و اپوکسى ساخته شده و عمر تقریبى ۸،۰۰۰ ساعت دارد. استقامت بال‌هاى جدید از بال‌هاى اولیه بیشتر است، و در مقابل خوردگى بیشتر مقاومت مى‏‌کند. در سوم آوریل ۱۹۸۹ اولین پرواز اى.-۶ ئى. با بالهاى جدید انجام شد.

سرانجام در ماه فوریه سال ۱۹۹۷ هواپیماهای ای.-۶ از خدمت «نیروی دریایی ایالات متحده امریکا» کنار گذاشته شدند.

A-6E

هواپیماى اى.-۶ ئى.، یعنى آخرین مدل اینترودر، در جنگ خلیج فارس هم شرکت کرد.

  • انواع مدل‌ها: A-6A (اینترودر، بمب‌‏افکن تهاجمى دریاپایه اولیه)، EA-6A (1963، پراولر، مدل پشتیبان جنگنده‏‌هاى نفوذى و نیروهاى زمینى، مجهز به دستگاه‌هاى ویژه الکترونیکى)، EA-6B (پراولر، با تجهیزات پیشرفته‏‌تر الکترونیکى نسبت به ئى.اى.-۶ اى.)، A-6B (اینترودر، اصلاح‏‌شده اى.-۶ اى. با قابلیت حمل موشک استاندارد آرم)، A-6C (اینترودر، اصلاح‏‌شده اى.-۶ اى.، مجهز به حسگرهاى جلونگر مادون قرمز در برجک زیر دماغه، قادر به رزم شبانه)، KA-6D (اینترودر، اصلاح‏‌شده اى.-۶ اى. براى سوخت‏‌رسانى به پیش‏‌نمونه‏‌ها)، A-6E (اینترودر، اصلاح‏‌شده اى.-۶ اى. با رادار و رایانه پیشرفته‏‌تر)
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: (تا پایان تولید در سال ۱۹۹۲) ۶۹۳ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى ئى.اى.-۶ بى. (پراولر)، هواپیماى چهارسرنشینه جنگ الکترونیک

مشخصات فنی A-6E

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *