آنتونوف-۱۲ | ۱۹۵۷ | An-12 |
هواپیماى ترابرى | ||
|
||
|
||
|
||
اولگ آنتونوف، طراحى که پیشتر با گلایدرهاى کوچکش مشهور شده بود، با عرضه هواپیماى دوباله بزرگ آنتونوف-۲، به عرصه ساخت هواپیماهاى ترابرى چندمنظوره در شوروى (سابق) روى آورد. او با اصلاح طرح آنتونوف-۸، هواپیماى جدید و بزرگتر آنتونوف-۱۲ را با چهار موتور توربوپراپ ساخت، و در ۱۶ دسامبر ۱۹۵۷ آن را به پرواز درآورد. پیشنمونه آنتونوف-۱۲ در اولین پروازش، پس از سپرى شدن مدت ۹ دقیقه، به دلیل بروز ارتعاشات شدیدى در قسمت پیشین بدنه، اجباراً فرود آمد. بهزودى مشکل، رفع شد، و از ۱۹۵۹ آنتونوف-۱۲ به خدمت درآمد. اساساً آنتونوف-۱۲ براى مصارف نظامى تدارک شده، و پیمان ناتو آن را کاب نامیده است. این هواپیما شباهتهایى با سى.-۱۳۰ امریکایى و طرحهاى آلمانیها در جنگ جهانى دوم دارد. نمونه غیرنظامى آنتونوف-۱۲، به نام آنتونوف-۱۰، کمى پیشتر پرواز کرده بود.
از ویژگیهاى مهم کاب، قابلیت استفاده از باندهاى نهچندان مناسب است. اغلب کابها به برجک ناحیه دم و رادار ویژهاى در زیر دماغه براى مشاهده جزئیات ناهمواریهاى زمین و تشخیص اوضاع جوى مجهزند؛ این تجهیزات بعداً در بیشتر هواپیماهاى «نیروى هوایى شوروى» (سابق) با تجهیزات پیشرفتهترى تعویض شد. درِ پشتى کاب به صورت دو لنگه است، و به سمت راست و چپ باز میشود. همچنین، امکان باز شدن این درها به سمت درون بدنه (حول لولاى بالایى)، امکان فرو ریختن سریع محمولههاى سنگین و یا تعداد زیادى چترباز (۱۰۰ نفر چترباز در مدت کمتر از یک دقیقه) را فراهم میکند. آنتونوف-۱۲ علاوه بر امور ترابرى، در ۳۰ مدل مختلف براى اجراى مأموریتهاى ویژه عرضه شده، و به طور انبوه در مانورهاى نیروهاى پیمان ورشو به کار رفته است. تکامل این مدلها غالباً در افزودن ظرفیت مخازن سوخت و وزن بیشتر بوده است. یکى از مؤثرترین مدلها، آنتونوف-۱۲ بى.پى. بوده که به هواپیماى استاندارد ترابرى تاکتیکى در شوروى (سابق) و کشورهاى پیمان ورشو درآمد. از ۱۹۷۴ تعویض آنتونوف-۱۲ با ایلیوشین-۷۶ در شوروى (سابق) آغاز شد؛ با این حال، در ۱۹۹۶ هنوز هم تعدادى از این هواپیماها در کشورهاى مختلف به خدمت مشغول بودهاند. جمهورى خلق چین مجوز تولید آنتونوف-۱۲ بى.کى. را کسب کرد، و در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۴ اولین فروند آن را به پرواز درآورد. در ژانویه ۱۹۸۰ شرکت چینى شانکسى تولید آنتونوف-۱۲ را با نام محلى واى.-۸ آغاز کرد، و تا پایان تولید در ۱۹۹۳، تعداد ۶۶۷ فروند را در مدلهاى مختلفى عرضه کرد. تفاوت ظاهرى واى.-۸ با آنتونوف-۱۲ در دماغه تیز آن است. |
||
هواپیماى ترابرى آنتونوف-۱۲ براى حمل بار، مسافر، و چترباز مناسب است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى آنتونوف-۱۲ بى. |
||
مشخصات فنی |
||
|
||
|