نام هواپیما | ۱۱۱۱ | A/C Name |
هواپیماى مسافربرى نزدیکبرد | ||
|
||
پس از آنکه «وزارت هوانوردى فرانسه» در ۱۹۵۱ ویژگیهاى مورد نیاز براى یک هواپیماى جدید مسافربرى جت دوموتوره را اعلام کرد، پیشنهادهاى مختلفى با ترکیببندیهاى سنتى مطرح شد؛ اما پیشنهاد شرکت سود طرحى بدیع (در آن زمان) بود، و جذابیت ویژهاى داشت: نصب موتورها در عقب بدنه. در انتهاى سال ۱۹۵۲ طرح سود برگزیده شد، و دولت فرانسه سرمایه لازم براى ساخت دو فروند پیشنمونه را تأمین کرد. طرح پیشنهادى، کاراول نامیده شد، و دو پیشنمونه با موتورهاى رولزرویس آوون در ۲۷ مه ۱۹۵۵ و ششم مه ۱۹۵۶ براى نخستین بار پرواز کردند.
گواهینامه فرانسوى صلاحیت پرواز کاراول در دوم آوریل ۱۹۵۹ صادر شد، و «اداره هوانوردى فدرال» (ایالات متحده) هم در هشتم آوریل صلاحیت پرواز این هواپیما را تأیید کرد. بهزودى تقاضاهاى اولیه خرید کاراول مطرح شد، و سود خط تولید این هواپیما را در تولوز (مکانى که امروزه مونتاژ نهایى هواپیماهاى ایرباس انجام میشود) راهاندازى کرد. اولین مشترى کاراول، خط هوایى ایرفرانس بود که این هواپیما را در ششم مه ۱۹۵۹ به خدمت گرفت. مدلهاى مختلفى از کاراول تولید شد، و علاوه بر موتورهاى رولز رویس، از موتورهاى ج.تى.۸ دى. ساخت پرات اند ویتنى هم در مدلهایى از این هواپیما استفاده شد. در ۱۹۸۷ حدود ۲۰ خط هوایى در کشورهاى مختلف همچنان از خدمات کاراول استفاده میکردهاند. |
||
هواپیمای کاراول |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى کاراول ۱۲، آخرین مدل تولیدى |
||
مشخصات فنی کاراول ۱۰بی.-۳ |
||
|
||
|