ای.-۴ |
۱۹۵۴ |
A-4 |
هواپیماى بمبافکن تهاجمى |
|
- سازنده: مکدانل داگلاس (ایالات متحده امریکا)
|
|
هواپیماى اى.-۴ (اسکاىهاوک) اساساً براى تأمین نیاز «نیروى دریایى ایالات متحده» و «تفنگداران دریایى ایالات متحده» به یک هواپیماى تهاجمى و پشتیبانى نزدیک هوایى سبک ساده و ارزانقیمت، بر اساس تجربیات جنگ کره، طراحى شد. چون نیازهاى دریایى، محرک اصلى در طراحى این هواپیما بود، تعادل و پایدارى کمسرعت (در حین نشست و برخاست) و استحکام سازهاى براى پرتاب با منجنیق و فرود بازداشتى، مورد توجه ویژه طراحان در مرحله طراحى بود؛ همچنین، ابعاد طرح باید چنان تنظیم مىشد که براى جابجایى بر روى عرشه ناوهاى هواپیمابر تطابق داشته باشد.
بر اساس طرح اولیه اد هاینمن، مهندس باتجربه شرکت داگلاس، اولین پیشنمونه اى.-۴ با موتور رایت ساخته شد، و در ۲۲ ژوئن ۱۹۵۴ به پرواز درآمد. پس از اجراى اصلاحاتى (مثلاً تغییرات آئرودینامیکى بدنه)، تولید اى.-۴ آغاز شد، و تا زمان خاتمه تولید، در مدلهاى متعددى عرضه شد. |
هواپیمای ناونشین اسکای هاوک
|
- انواع مدلها: A-4 (14 اوت ۱۹۵۴، مدل اولیه)، A-4B (شبیه مدل اى.، با سیستم اصلاحشده تحویل بمب و افزودن قابلیت سوختگیرى هوایى)، A-4C (شبیه مدل بى.، با دماغه کشیدهتر براى افزودن تجهیزات مورد نیاز ویژگیهاى همهگونه هوایى)، A-4E (12 ژوئیه ۱۹۶۱، با بارمزد بیشتر و دوربردتر از مدلهاى قبلى)، A-4F (با موتورهاى قویتر از موتورهاى مدل ئى.، مجهز به برآکشهاى کارآتر)، TA-4F (22 مارس ۱۹۵۶، مدل آموزشى دوسرنشینه و دوکنترله، بر اساس مدل اف. براى «نیروى دریایى ایالات متحده»)، A-4G (شبیه مدل اف.، براى صدور به استرالیا)، TA-4G (شبیه مدل تى.اى.-۴ اف.، براى صدور به استرالیا)، A-4H (مدل صادراتى به اسرائیل)، TA-4J (مدل آموزشى دوسرنشینه، سادهشده تى.اى.-۴ اف.)، A-4K (شبیه مدل اف.، براى صدور به نیوزیلند)، TA-4K (شبیه مدل تى.اى.-۴ اف.، براى صدور به نیوزیلند)، A-4L (اصلاحشده مدل سى.، تحویل از دسامبر ۱۹۶۹)، A-4M (شبیه مدل اف.، با موتورهاى قویتر و چتر ترمز استاندارد)، A-4N (اسکاىهاوک ۲، شبیه مدل ام.)
|
- کاربران: ایالات متحده امریکا، استرالیا، اسرائیل، نیوزیلند
|
- تعداد تولید شده: (تا بهار ۱۹۷۲) بیش از ۲،۵۰۰ فروند
|
|
سهنماى هواپیماى ضربتى سبک تکسرنشینه اى.-۴ ام. (اسکاىهاوک) |
مشخصات فنی اسکایهاوک ۲
|
|
|