بونانزا | ۱۹۴۵ | Bonanza |
هواپیماى همگانى چندمنظوره | ||
شرکت بیچکرفت هواپیماهاى بونانزا را در مدلهاى مختلفى عرضه کرده که همگى در رده همگانى قرار دارند. اولین پیشنمونه بونانزا، به نام وى.۳۵ بى.، دم V-شکل داشت، و در ۲۲ دسامبر ۱۹۴۵ براى نخستین بار به پرواز درآمد. تولید این هواپیماى پیستونى در ۱۹۴۷ آغاز شد، و در ۲۵ مارس همان سال، گواهینامه صلاحیت پروازى را از «اداره هوانوردى فدرال» دریافت کرد. در فوریه ۱۹۷۷ دههزارمین بونانزاى مدل ۳۵ با دم V-شکل ساخته شد.
با استقبال کاربران از اولین مدل بونانزا، بیچکرفت انگیزه لازم براى بهسازى این هواپیما را به دست آورد، و با استفاده از دم معمولى پسگرا، اى.۳۶ را عرضه کرد. این مدل ششنفره، به دو درب بزرگ در سمت راست بدنه (عقبتر از ریشه بالها) دارد که سرعت بارگیرى و باربردارى بارهاى حجیم را افزایش میدهد. اى.-۳۶ همانند بقیه مدلها، گواهینامه هواپیماى همگانى به ازاى وزن ناخالص کامل و بدون محدودیت عملکردى را از اداره هوانوردى دریافت کرد. تا ژانویه ۱۹۸۲ مجموعا ۲،۲۷۷ فروند اى.۳۶ تحویل مشتریان شده بود. در ۱۹۷۹ براى تقویت عملکرد پرواز بونانزا، یک موتور پیستونى توربوشارژ جانشین موتور پیستونى عادى اى.۳۶ شد. حاصل این اصلاح، ساخت مدل اى.۳۶ تى.سى. بود، که در هفتم دسامبر ۱۹۷۸ گواهینامه صلاحیت پروازى را دریافت کرد. تولید بونانزا با چنان سرعتى انجام شد که تا اول ژانویه ۱۹۸۲ تعداد ۱۵،۰۰۰ فروند از انواع مختلف آن ساخته شده بود. |
||
هواپیمای بونانزا ای.-۳۶ |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنمای وی.۳۵ بی. |
||
مشخصات فنی |
||
|
||
|