اولین هواپیماى تماماً فلزى در خدمات تجارى، نمونه تغییریافتهاى از هواپیماى تهاجمى تکباله و دونفره یونکرس ج. ۱۰ (۱۹۱۸) بود. تغییرات ج. ۱۰، شامل افزودن یک حبابى لولا شده در سمت راست بود که اجازه حمل یک مسافر یا مقدارى بار را مىداد. با استفاده از هواپیماى اصلاحشده، تشکیلات یونکرس در ۱۹۱۹ خدمات منظمى را در مسیر داسو به ویمار (و برعکس) به راه انداخت. اگر چه توسعه بیشتر این هواپیما موردنظر بود، اما نهایتاً تصمیم گرفته شد که طرح جاهطلبانهترى براى هواپیماى مسافربرى پیگیرى شود. این تصمیم به خلق اف.۱۳ در ۱۹۱۹ منجر شد. اف.۱۳ را مىتوان پیشگام واقعى هواپیماهاى ترابرى تماماً فلزى در سالهاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به شمار آورد. هواپیماى بسیار موفق یونکرس ۵۲/۳m هم، که به تولید انبوه رسید، و همارز دى.سى.-۳ (داکوتا) در زمینههاى نظامى و غیرنظامى به کار رفت، از نسل همین هواپیما محسوب مىشود. در اف. ۱۳ براى اولین بار از کمربندهاى ایمنى استفاده شد.
اولین اف.۱۳ ساخته شده در ۱۹۱۹، تا ۱۹۳۹ همچنان در حال خدمت بود. این هواپیما در مدل بسیار اصلاحشدهاى در برلین مورد استفادههاى تفریحى بود. تولید اف.۱۳ تا ۱۹۳۲ ادامه داشت، و از مجموع ۳۲۲ فروند تولید شده، شش فروند به ایالات متحده امریکا تحویل شدند. |