سی.-۱۷

۱۹۹۱

C-17

هواپیماى ترابرى نظامى سنگین
  • شهرت: گلوب‌مستر ۳
  • سازنده: مک دانل داگلاس – بوئینگ (ایالات متحده امریکا)
  • ویژگی: اولین هواپیماى ترابرى نظامى مجهز به سیستم کنترل پرواز-با-سیم تماماً دیجیتال
با شدیدتر شدن جنگ سرد بین بلوک شرق و غرب در اواخر دهه ۱۹۷۰ ، و به‏‌ویژه پس از اشغال نظامى افغانستان در ۱۹۷۹، مقامات نظامى ایالات متحده براى تقویت پایگاه‌هاى امریکایى و پیمان ناتو در برابر اقدامات احتمالى پیمان ورشو برانگیخته شدند. در آن زمان، با وجود برنامه‏‌هاى اصلاحى بهبود هواپیماهاى گالاکسى و استارلیفتر، باز هم ارزیابى‏هاى کارشناسان نظامى از سرعت عمل ناتو در برابر حمله احتمالى ورشو نگران‏‌کننده بود. بنابراین، در فوریه ۱۹۸۰ «وزارت دفاع ایالات متحده» ساختن یک هواپیماى جدید ترابرى سنگین استراتژیک، با قابلیتهاى تاکتیکى و امکان استفاده از فرودگاه‌هاى نامناسب، را به مناقصه گذاشت. پس از بررسى طرح‌هاى پیشنهادى، طرح مک‏‌دانل داگلاس در ۲۹ اوت ۱۹۸۱ برنده مناقصه اعلام شد. این طرح را سى.-۱۷ نامیدند.

همانند بسیارى از طرح‌هاى جدید، برنامه ساخت سى.-۱۷ با مشکلاتى جدى (مثل تأخیر در تکمیل و توسعه نرم‏‌افزار دیجیتالی سیستم کنترلى) مواجه شد، و با ماه‌ها تأخیر ادامه یافت. این تأخیر طولانى، باعث بروز اختلافاتى جدى بین مسئولان شرکت سازنده از طرفى، و کنگره و «نیروى هوایى ایالات متحده» از طرف دیگر شد، و نتیجتاً وقفه‏‌هایى در پرداخت هزینه‏‌ها به‏‌وجود آمد. سرانجام، اولین پیش‏‌نمونه سى.-۱۷ در دسامبر ۱۹۹۰ از آشیانه خارج شد، و تا تابستان سال بعد، آزمایش‌هاى زمینى را انجام داد. با تکمیل این آزمایشها، اولین آزمایش پروازى در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۱ انجام شد.

سى.-۱۷ به چهار موتور توربوفن و سیستم کنترل پرواز-با-سیم مجهز است. این هواپیما ضمن دارا بودن قابلیت سوختگیرى هوایى، برد پروازى زیادى دارد. امکان زودپروازى از روى باندهاى نامناسب، و عملکرد پروازى پرقدرت، از ویژگیهاى دیگر سى.-۱۷ هستند. به‏‌علاوه، فضاى درونى این هواپیما چنان طراحى شده که امکان حمل انواع وسایل نقلیه نظامى چرخدار یا زنجیردار حال و آینده ایالات متحده را دارا باشد؛ مثلاً شش دستگاه کامیون ۹۰۰ کیلوگرمى را مى‏‌توان درون آن به‏‌صورت کنار هم قرار داد. براى تطابق با استانداردهاى نیروى هوایى درباره تحمل سازه‏‌اى در برابر خسارات ناشى از حمله دشمن، و همچنین، اغتشاشات هوایى در ارتفاع پایین، بال سى.-۱۷ با استحکامى مضاعف طراحى شده؛ چنانکه سازه کلى هواپیما حدود یک‏‌سوم وزن پایه آن‌را تشکیل مى‏دهد. بیشتر سیستمهاى درونى سى.-۱۷ (مثل سیستمهاى فشار، تهویه،
و ضدیخ) با رایانه کنترل مى‏‌شود.

با وجود برنامه اولیه وزارت دفاع براى خریدارى ۲۱۰ فروند سى.-۱۷، در مارس ۱۹۹۰ این تعداد به ۱۲۰ فروند کاهش یافت. در دسامبر ۱۹۹۳ پنتاگون اعلام کرد که ابتدائا فقط ۴۰ فروند سى.-۱۷ را خریدارى مى‏‌کند، و اگر شرکت سازنده نتواند افزایش هزینه‏‌ها، مشکلات طراحى، و تأخیرها را در مدت دو سال جبران کند، خرید ۸۰ فروند بعدى را لغو خواهد کرد. با این تهدید، مشکلات طرح سى.-۱۷ حتى زودتر از زمان پیش‏‌بینى‏‌شده رفع شد، و در نوامبر ۱۹۹۵ خرید همه ۱۲۰ فروند قطعى شد.

با ادغام شرکت مک‌دانل داگلاس در شرکت بوئینگ در ۱۹۹۷، تولید سی.-۱۷ ادامه یافت و این هواپیما در نیروهای هوایی کشورهایی دیگری هم نظیر هند، انگلستان، کانادا، قطر، امارات متحده عربی، کویت و … هم به خدمت گرفته شد. آخرین فروند گلوب‌مستر در ماه نوامبر ۲۰۱۵ از خط تولید خارج شد.

بارگیری هلیکوپتر پوما در داخل هواپیمای گلوب‌مستر
  • انواع مدل‌ها:

سی.-۱۷ ای. (مدل اولیه)

سی.-۱۷ ئی.آر. (مدل با برد طولانی‌تر)

سی.-۱۷ بی. (مدل اصلاح شده با سیستم بالچه دوشکافه، ارابه فرود اصلی اضافی در زیر بدنه، و موتورهای قوی‌تر)

ام.دی.-۱۷ (مدل مورد استفاده مقاصد غیرنظامی)

  • کاربران: ایالات متحده امریکا، استرالیا، کانادا، هند، کویت، قطر، امارات متحده عربی، انگلستان
  • تعداد تولید شده: ۲۷۹ فروند

شکل سه‌نما سی.-۱۷

مشخصات فنی

  • مراجع:

Air International magazine, March 1993, May 1996

Janes All the Worlds Aircraft, 1995-1996

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-17_Globemaster_III

  • تاریخ آخرین بازبینی: 1399/۷/۱۸

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *