آنتونوف ۱۲۴
|
۱۹۸۲ |
An-124 |
هواپیماى ترابرى سنگین دوربرد | ||
|
||
|
||
|
||
هواپیماى ترابرى سنگین چهارموتوره آنتونوف-۱۲۴ اساساً براى جایگزینى آنتونوف-۲۲ طراحى شد. طرح ۱۲۴ در دفتر طراحى آنتونوف، شماره ۳۰۵ نامیده مىشد، و در ۱۹۷۷ آنرا آنتونوف-۷۰ نامیدند. تا زمان اولین پرواز پیشنمونه در ۲۶ دسامبر ۱۹۸۲، نام این هواپیما به آنتونوف-۴۰۰ تغییر کرد، و سرانجام، وقتى که دومین پیشنمونهاش در نمایشگاه هوایى پاریس در مه ۱۹۸۵ به نمایش درآمد، آنرا آنتونوف-۱۲۴ نامیدند.
آنتونوف-۱۲۴ در ۱۹۸۷ وارد خدمت «نیروى هوایى شوروى» (سابق) شد، و در سپتامبر ۱۹۹۰ (در دوران جنگ خلیج فارس) با حمل حدود ۴۵۱ نفر پناهنده سریلانکایى، حدود ۲۰ رکورد جهانى پرواز را کسب کرد. هرچند تا ۱۹۹۵ فقط هفت فروند آنتونوف-۱۲۴ براى مقاصد صرفاً نظامى تدارک شده بودند، هواپیماهاى ۱۲۴ خط هوایى آئروفلوت هم مانند بسیارى از هواپیماهاى دیگر ترابرى روسى، کراراً و منظماً در پروازهاى نظامى شرکت کردهاند. تا پایان تولید در سال ۲۰۰۴، مجموعاً حدود ۵۵ فروند از این هواپیما تولید شد. آنتونوف-۱۲۴ اساساً طرحى شبیه هواپیماى ترابرى امریکایى سى.-۵ دارد، و تفاوت ظاهرى عمدهاش با آن، داشتن دم افقى معمولى است؛ هواپیماى سى.-۵ دم T-شکل دارد. این هواپیما به سیستم کنترل پرواز-با-سیم مجهز است، و توانایى پرواز از روى باندهاى نامناسب و پوشیده از برف و یخ را هم دارد. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنمای آنتونوف-۱۲۴ |
||
مشخصات فنی مدل پایه |
||
|
||
|