کفیر
|
۱۹۷۳
|
KFIR
|
هواپیماى جنگنده و تهاجم زمینى |
- نامگذارى نظامى امریکایی: اف.-۲۱ اى.
|
|
|
|
پس از لغو قرارداد فروش ۵۰ فروند هواپیماى میراژ ۵ فرانسوى به اسرائیل در اثر فشار افکار عمومى، صهیونیستها فعالیت وسیعى را در زمینه صنعت هواپیماسازى آغاز کردند که به ساخت اولین جنگنده اسرائیلى، بهنام نِشر، و سپس، کفیر انجامید. پس از مدت سه سال آزمایش موتور ج.۷۹ ساخت جنرال الکتریک بر روى یک فروند هواپیماى میراژ ۳-بى.، «صنایع هواپیماسازى اسرائیل» (یایى) اولین پیشنمونه کفیر را با این موتور تجهیز کرد، و در ژوئن ۱۹۷۳ براى نخستین بار آن را به پرواز درآورد. موجودیت کفیر براى اولین بار در ۱۴ آوریل ۱۹۷۵ براى عموم و بهطور رسمى اعلام شد، و اولین نمونه تولیدى آن، در فرودگاه بنگوریون بهنمایش گذاشته شد.
کفیر پیکرهاى شبیه میراژ ۵ دارد؛ ولى براى نصب موتور ج.۷۹ در قسمت پسین، بدنهاش کوتاهتر و قطورتر است، و براى تأمین هواى خنککننده پسسوز، چهار هواکش کوچک در روى بدنه و یک هواکش در روى پشتى دارد. همچنین، کفیر (در مقایسه با میراژ ۵) به ارابه فرود قویترى مجهز است، و از سیستمهاى اویونیکى اسرائیلى و مخازن سوخت اصلاحشده بهرهمند است. این هواپیما براى اجراى مأموریتهاى دفاع هوایى و تهاجم زمینى تدارک شده، و به همان تسلیحات استاندارد میراژ ۵ مجهز مىشود. |
هواپیماهاى اسرائیلى کفیر شباهت زیادى با هواپیماهاى فرانسوى میراژ ۵ دارند. |
- انواع مدلها: Kfir-C2 (بهنمایشدرآمده در ۲۰ ژوئن ۱۹۷۶، ارتقاءیافته براى تقویت مانورپذیرى در «جنگ سگى» در سرعتهاى کم، با عملکرد بهتر در نشست و برخاست)، Kfir-TC2 (فوریه ۱۹۸۱، مدل دوسرنشینه)، Kfir-C7 (ارتقاءیافته سى.۲ با رانش بیشتر و دو پایه نصب بیشتر براى حمل تسلیحات افزونتر)، Kfir-TC7
|
|
- تعداد تولید شده: بیش از ۲۲۰ فروند
|
|
سهنماى کفیر سى.-۷ |
مشخصات فنی کفیر سى.-۷

|
|
|