su_24

 

سوخو-۲۴

۱۹۷۰

Su-24

هواپیماى تهاجمى بال‏‌متغیر
  • نامگذارى نظامى ناتو: فنسر
  • سازنده: سوخو (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
تولید جنگنده-بمب‏‌افکن بال‏‌متغیر امریکایى اف.-۱۱۱ در نیمه دهه ۱۹۶۰ تهدیدى جدى براى شوروى (سابق) بود. به همین دلیل، کارخانه سوخو هم مأمور ساختن هواپیمایى با قابلیت‌هاى مشابه شد. بعضى از اهداف طراحان سوخو در طرح جدیدشان، قابلیت پرواز فراصوتى در ارتفاع پایین، توانایى اجراى عملیات در شب یا روز و در همه‏‌گونه شرایط جوى، و قابلیت استفاده از باندهاى نامناسب و کوتاه بود. اولین طرح پیشنهادى، که یک بمب‏‌افکن بال‏‌مثلثى عمودپرواز بود، به نتیجه مطلوب نرسید، و سوخو با استفاده از تجربه حاصله از تولید هواپیماهاى بال‏‌متغیر سوخو-۱۷ و میگ-۲۳، به طرح بال‏‌متغیر دیگرى روى آورد که آن‏ را رسماً سوخو-۲۴ نامیدند. پیش‏‌نمونه سوخو-۲۴ براى نخستین بار در ۱۷ ژوئیه ۱۹۷۰ پرواز کرد.

ابتدائاً غربی‌ها نام محصول جدید سوخو را اشتباهاً سوخو-۱۹ مى‏‌پنداشتند، و ناتو آن‏ را به‏‌رویه استاندارد نامگذارى جنگنده‏‌ها، فنسر نامید؛ البته پس از فاش شدن اطلاعات دقیق‌ترى درباره سوخو-۲۴، این نام همچنان حفظ شد. کمبود اطلاعات دقیق درباره سوخو-۲۴، آن‏ را به شبح ترسناکى براى هواپیماهاى غربى تبدیل کرده بود؛ ولى پس از مدتى، به‏‌ویژه پس از آگاهى از نوع موتور در دهه ۱۹۸۰، تا حدى نگرانى‏‌هاى قبلى درباره آن رفع شد.

ویژگی‌هاى آئرودینامیکى سوخو-۲۴ بسیار شبیه میگ-۲۳ است. شاید دلیل اصلى این شباهت، بهره‏‌گیرى هر دو دفتر طراحى میگ و سوخو از پژوهش‌هاى «انستیتو مرکزى آئروهیدرودینامیک» (ساگى) در مسکو براى تقویت طرح‌هایشان بوده است. بال سوخو-۲۴ شهپر ندارد، و حرکت غلت هواپیما با تحریک دم تماماًمتحرک  (شهپردم) انجام مى‏‌شود. صندلی‌هاى دوسرنشین فنسر، شبیه جنگنده اف.-۱۱۱ امریکایى، به صورت پهلوبه‏‌پهلو قرار دارد، که آرایشى غیرعادى است. اتخاذ چنین آرایشى احتمالاً براى افزایش کارآیى چشمى خلبان در پرواز سریع کم‏‌ارتفاع و همچنین،تأمین فضاى موردنیاز سیستم‌هاى رادارى بوده است. با استفاده از یک رادار ویژه براى تعقیب ناهمواری‌هاى زمین، فنسر مى‏‌تواند در ارتفاع بسیار پایین پرواز خودکار انجام دهد. از عیوب سوخو-۲۴ سروصداى زیاد موتور آن است.

سوخو-۲۴ از دسامبر ۱۹۷۴ تدریجاً جانشین یاک-۲۸ (بروئر) در نیروهاى نظامى شوروى (سابق)شد.

su24

ساخت هواپیماى تهاجمى بال‏‌متغیر سوخو-۲۴ واکنش روس‌ها به تولید هواپیماى بال‏‌متغیر اف.-۱۱۱ بود.

روند تکاملی

نمایش روند تکاملى مدل‌هاى مختلف سوخو-۲۴

  • انواع مدل‌ها: فنسر اى. (اولین مدل تولیدى)، فنسر بى. (۱۹۷۶، مجهز به حسگرهاى بیشتر در ناحیه دماغه)، فنسر سى. (عرضه شده در ۱۹۸۱)، فنسر دى. (عرضه شده در ۱۹۸۳، قادر به سوخت‌گیرى هوایى، با دماغه اندکى کشیده‏‌تر)، فنسر ئى. (مدل شناسایى)، فنسر اف. (مدل جنگ‏‌الکترونیک)
  • کاربران: روسیه، اوکراین، آذربایجان، قزاقستان، الجزایر، لیبى، عراق، سوریه، ایران، …
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۹۳) حدود ۱،۴۰۰ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‏‌نماى فنسر دى.

مشخصات فنی فنسر سی.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *