Hart

 

هارت

۱۹۲۸

Hart

هواپیماى بمب‏‌افکن روزپرواز دوسرنشینه
  • سازنده: هاوکر (انگلستان)
ابتکار ساختن بمب‏‌افکن روزپرواز با عملکرد قوى، با دى.اچ.۴  آغاز شد، و فیرى فاکس (۱۹۲۵) آن‏ را جاودانه کرد. هرچند ابتدائاً یک طرح فلزى از فاکس اولیه براى جانشینى احتمالى ماشین قدیمى‏‌تر در «نیروى هوایى سلطنتى» مورد نظر بود، قراردادى براى تولید هواپیماى جدید هارت، با شرکت هاوکر بسته شد.

هارت در مدل‌هاى مختلف، و با نام‌هاى متفاوت، افتخارات ویژه‏‌اى در نیروهاى هوایى کشورهاى مختلف به دست آورد. هواپیماى جنگنده تک‏‌سرنشینه فیورى با همان سیستم سازه‏‌اى مورد استفاده هارت، به موفقیت‌هاى مشابهى رسید. در واقع، شکل ساختارى به همراه عملکرد پروازى و هدایت‏‌پذیرى قوى، مایه موفقیت‌هاى هارت و فیورى بود. اعتبار طرح هر دو این هواپیماها به سر سیدنى کام تعلق داشت، و سیستم سازه فلزى به کار رفته، مدیون نظریات سیگریست بود. بنا بر این نظریات، لوله‏‌هایى از جنس فولاد و دیورالومین (آلیاژى از آلومینیوم با ۴% مس، و مقدارى منیزیوم، منگنز، آهن، و سیلیکون) به مقدار زیادى استفاده مى‏‌شد؛ مثلاً در سازه بدنه از تیرهاى فولادى و مهارمیله‏‌هاى فولادى یا دیورالومینى به‌وفور استفاده شد. دوام، دردسترس بودن، و سهولت تعمیر و نگهدارى، از وجوه قوت هارت بود.

بمب‏‌افکن روزپرواز هارت براى اولین بار در ۱۹۲۸ پرواز کرد، و به‏‌سرعت در نقش یک جنگنده دوسرنشینه تغییر داده شد، و به نام دمون وارد خدمت شد. دمون به دو قبضه تیربار ثابت براى خلبان و یک قبضه تیربار آزاد دیگر مجهز بود. مدل‌هاى متفاوتى از هارت تولید شدند: مدل جنگنده‏-تجسسى ناونشین هارت به نام آسپرى، مدل تدارک شده با همکارى نیروى زمینى به نام آداکس، مدل غیرمسلح هارت ترینر، و مدل چندمنظوره هاردى. هکتور مدلى بود که با مساعدت ارتش به یک موتور ۲۴ سیلندر ناپیر دگر (خنک‏‌شونده با هوا) به‌جاى موتور ۱۲ سیلندر رولز رویس (خنک‏‌شونده با مایع) مجهز بود.

هارت

هارت

سه‌نما

شکل سه‌نمای هارت

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *