بل ۲۲۲، بل ۲۳۰

۱۹۷۶

Bell 222, Bell 230

هلیکوپتر چندمنظوره
  • سازنده: بل تکسترون (ایالات متحده امریکا)

هلیکوپتر ۲۲۲ با چرخهای جمع‌شمنده

معمولاً محصولات شرکت بل یا براى کاربردهاى نظامى طراحى مى‏‌شدند، و یا از آنها مدل‌هاى نظامى هم ساخته مى‏‌شد؛ اما ۲۲۲ اولین محصول صرفاً تجارى بل است. طراحى این هلیکوپتر، پاسخ سریع بل به نیاز بازار در مورد هلیکوپترهاى چندمنظوره تجارى بود.

مطالعات اولیه طراحى هلیکوپتر جدید در اوایل دهه ۱۹۷۰ آغاز شد، و ماکاپى از آن، به‏‌نام دى.-۳۰۶، در ژانویه ۱۹۷۴ به نمایش گذاشته شد تا نظرات کارشناسان جمع‏‌آورى شود. این ماکاپ، ظاهر شکیلى داشت، و پروانه دوتیغه‏‌اى و دو موتور هم‌بر در بالاى گرانیگاه برایش پیش‏‌بینى شده بود. هرچند دى.-۳۰۶ ارابه‏‌هاى فرود جمع‏‌شونده داشت، بل پیش از آغاز طراحى نهایى هنوز مطمئن نبود که از چنین ساختارى در طرح نهایى استفاده کند؛ بنا به محاسبه سازنده، جمع‏‌شونده بودن ارابه‏‌ها، مستلزم افزودن حدود ۳۵ پوند به وزن و صرف هزینه اضافى تا حد ۱۰،۰۰۰ پوند به‏‌ازاى هر فروند (به نرخ آن روز) بود.

با دریافت نظرات و پیشنهادات، و استنباط واکنش مثبت مشتریان، بل در ۲۰ آوریل ۱۹۷۴ رسماً اعلام کرد که تصمیم به توسعه جدى طرح جدید گرفته است، و آن‏‌را ۲۲۲ نامید. پس از انجام بررسی‌هایى، ارابه‏‌هاى فرود جمع‏‌شونده و دو موتور لایکومینگ ۶۰۰  اسب‏‌بخارى براى ۲۲۲ برگزیده شد. همچنین، بل ویژگی‌هاى عملکرد پروازى ایستا در ارتفاع و دماى بالا، و عملکرد پروازى با یک موتور غیرفعال را در طرح ۲۲۲ موردتوجه بسیار قرار داد.

عملیات ساخت پنج فروند پیش‏‌نمونه ۲۲۲ در اول سپتامبر ۱۹۷۴ آغاز شد، و اولین آن‌ها در ۱۳ اوت ۱۹۷۶ به پرواز درآمد. هرچند این مدل با تأخیر زیادى نسبت به برنامه پرواز کرده بود، بل آن‏را «یکى از موفقترین پیش‏‌نمونه‏‌هایى که تابه‏‌حال ساخته‏‌ایم» توصیف کرد. این پیش‏‌نمونه، ابتدائاً دم افقى T-شکلى در بالاى تیغه عمودى دم داشت؛ اما به‏‌دلیل اثرات نامطلوب باد پروانه، دم افقى را مقدارى جلوتر، بر روى تیرک دم قرار دادند، و دو تیغه عمودى هم در دو انتهایش نصب کردند. با این اصلاح، رضایت کاملى از آزمایش‌هاى پروازى به دست آمد، و این تدبیر براى تولید استاندارد برگزیده شد. در ۱۹۷۶ بهاى اولین تولیدات ۲۲۲ را ۷۵۰،۰۰۰ دلار تعیین کرده بودند؛ اما پس از اجراى مجموعاً ۱،۰۰۰ ساعت آزمایش‌هاى پروازى، و طى اصلاحاتى، این قیمت به ۹۷۵،۰۰۰ دلار رسید.

در مقایسه با تولیدات قبلى بل، توپى پروانه ۲۲۲ ساده‌‏تر و بدون‏‌پایدارکننده است، و قطعات کمترى دارد. تیغه‏‌هاى پروانه با یاتاقانهاى الاستومر به توپى متصل شده است. علاوه‏ بر کنترل هیدرولیکى فرامین، توان لازم براى ترمز کردن چرخ‌هاى اصلى، ترمز کردن پروانه، و ساختار جمع‏‌کننده ارابه فرود هم از سیستم هیدرولیک تأمین مى‏شود. چرخ دماغه ۲۲۲ فرمان‏‌پذیر است، و هدایت آن با ترمزهاى تفاضلى انجام مى‏‌شود.

هلیکوپتر پیش‌‏تولید ۲۲۲ گواهینامه صلاحیت پروازى را در ۱۶ اوت ۱۹۷۹ به دست آورد، و پنج ماه بعد، تولیدات آن به خدمت گرفته شدند. همچنین، بل ۲۲۲ گواهینامه صلاحیت پرواز کور تک‌‏خلبانه در رده ۱ شرایط جوى را در ۱۵ مه ۱۹۸۰ دریافت کرده است.

وقتى که در سال‌هاى ابتداى دهه ۱۹۸۰ بازار هلیکوپترهاى غیرنظامى کساد شد، و اکتشافات نفتى ساحلى از رونق افتاد، هلیکوپترهاى فعال، بى‏‌استفاده باقى ماندند. در چنین شرایطى، بل ۲۲۲ هیچگونه شانسى براى ادامه تولید نداشت، و در ۱۹۸۸ شرکت بل پس از تحویل ۱۸۲ فروند، تولید آن‏‌را متوقف کرد. اما پیش از آن، در ۱۹۸۷ آثارى از بهبود بازار مشاهده شده بود. به همین دلیل، در ۱۹۸۹ بل با هدف تغییر و اصلاح موتور ۲۲۲ و افزایش فضاى کابین آن، برنامه توسعه طرح ۲۳۰ را آغاز کرد.

تحقیقات براى اصلاح نیروگاه نشان داد که استفاده از موتورهاى پیشنهادى توربوشفت آلیسون ۲۵۰ به‏‌جاى موتورهاى لایکومینگ ال.تى.اس.-۱۳۱ مورداستفاده بل ۲۲۲، هزینه‏‌ها را نصف مى‏کند، و به‏‌دلیل دماى کارى کمتر، عمر قطعات موتور آلیسون بیشتر است. آلیسون با توسعه موتور ۲۵۰ خود، مدلى را عرضه کرد که شرایط کارى بهترى در هواى گرم داشت. در قسمت‌هاى نصب موتور هم اصلاحاتى انجام شد تا کارهاى تعمیراتى، سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود. ارزیابى‏‌ها نشان داد که پروانه اصلى دوتیغه‏‌اى ۲۲۲ به‏‌اندازه کافى کارآ هست تا در طرح جدید هم بدون تغییر به‏‌کار رود؛ به این ترتیب، از تغییر پروانه به نوع چهارتیغه‏‌اى، که مستلزم  اجراى اصلاحاتى در سیستم انتقال قدرت بود، اجتناب شد.

برنامه طرح ۲۳۰ رسما در ۱۹۹۰ آغاز شد، و شرکت بل مشارکت محدود شرکت میتسویى اند کامپانى (مستقر در توکیو) را هم در طرح جدید پذیرفت. این شرکت بازرگانى ژاپنى، سفارشى را براى خرید ۲۰ فروند بل ۲۳۰ امضاء کرد؛ ولى در مراحل ساخت دخالتى نداشت. همچنین، قبلاً شرکت بل موافقت دولت کانادا را هم براى برپایى کارخانه‏اى در میرابل (در حومه کبک) براى تولید بل ۴۰۰ جلب کرده بود؛ اما ۴۰۰ هیچگاه تولید نشد، و در عوض، خط تولید بل ۲۳۰ تماماً به این منطقه منتقل شد.

اولین مورد از دو فروند پیش‏‌نمونه ۲۳۰، که همان تغییریافته ۲۲۲ بود، در ۱۲ اوت ۱۹۹۱ به‏‌پرواز درآمد. یکى از این دو پیش‏‌نمونه به ارابه‏‌هاى فرود چرخ‏‌دار، و دیگرى به اسکید مجهز شد. با گذراندن آزمایش‌هاى پروازى بدون‏ مشکل مهمى، در ماه مارس ۱۹۹۲ گواهینامه‏‌هاى صلاحیت پرواز کانادایى و امریکایى براى ۲۳۰ صادر شد، و این هلیکوپتر گواهینامه صلاحیت پرواز کور را هم دریافت کرد. تا سال ۱۹۹۵ مدلهاى همگانى و تشریفاتى و مدل خدمات پزشکى اضطرارى بل ۲۳۰ عرضه شده بود.

تولیدات ۲۳۰ با ظهور بل ۴۳۰ متوقف شد.

هلیکوپتر بل ۲۳۰

نمای داخلی مدل لوکس ۲۳۰

  • انواع مدل‌ها:بل ۲۲۲ پایه

بل ۲۲۲ بی. (با موتور قوی‌تر)

بل ۲۲۲ بی. اگزکیوتیو (مدل لوکس)

بل ۲۲۲ یو.تی. (مدل مجهز به اسکید)

بل. ۲۳۰ پایه

بل ۲۳۰ اگزکیوتیو

بل ۲۳۰ یوتیلیتی

بل ۲۳۰ ئی.ام.اس. (مدل آمبولانس هوایی)

بل ۲۲۲ اس. پی.

  • کاربران: ایالات متحده امریکا، آلبانی، اکوادور
  • تعداد تولید شده: (بل ۲۲۲) ۱۸۲ فروند (بل ۲۳۰) ۳۸ فروند

شکل سه‌نما بل ۲۲۲

مشخصات فنی بل ۲۲۲ بی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

Air International magazine, October 1979

Janes’s All the Worlds Aircraft (1987-1988)

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_222/230

  • تاریخ آخرین بازبینی: ۲۸/۷/۱۳۹۹

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *