ایرباس ۳۱۰

۱۹۸۲

Airbus 310

هواپیماى مسافربرى پهن‏‌پیکر میان‏‌برد
  • نامگذارى نظامى کانادایی: سى.سى.-۱۵۰ پولاریس
  • همخانواده: ایرباس ۳۰۰-۶۰۰
  • سازنده: اتحادیه ایرباس (فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا
پس از اطمینان شرکاى اتحادیه اروپایى ایرباس از سودآور بودن تولید ایرباس ۳۰۰، مشتقات دیگرى از این هواپیما براى فعالیت‌هاى بعدى بررسى شد. ابتدائاً طرح مدل بى.۵ مبناى تحقیقات بود، و تا ۱۹۷۴ مدل‌هاى بى.۹ (با بدنه کشیده‏‌تر)، بى.۱۰ (با بدنه کوتاه‌تر)، و بى.۱۱ (با دهانه بال و چهار عدد موتور) هم موردمطالعه قرار گرفتند. از توسعه مدل‌هاى بى.۹ و بى.۱۱ (به‏‌ترتیب) طرح‌هاى ایرباس ۳۳۰ و ۳۴۰ به‏ دست آمدند، و توسعه مدل بى.۱۰ به طرح ایرباس ۳۱۰ انجامید. از نیمه دهه ۱۹۷۰ خطوط هوایى اروپایى ابراز تمایل کردند که از سال ۱۹۸۳ به بعد، هواپیماى جدید متوسطى از رده نزدیک‏‌برد/میان‏‌برد را به خدمت بگیرند. بنابراین، ایرباس در ژوئیه ۱۹۷۸ بازاریابى اولیه براى توسعه طرح ایرباس ۳۰۰ بى.۱۰ را آغاز کرد، و پیش‏‌قراردادهایى را براى فروش هواپیما به خطوط هوایى سوئیس‏‌ایر، لوفت‏‌هانزا، و ایر فرانس منعقد کرد. شکل نهایى طرح جدید، به نام ایرباس ۳۱۰، تازه در پایان سال ۱۹۷۸ دقیقاً مشخص شد؛ به این ترتیب که طول بدنه ۳۱۰ نسبت به ۳۰۰ به‏ اندازه ۱۳ قاب کوتاه‏‌تر شد، و براى جا دادن صندلی‌هاى بیشتر، اصلاحاتى هم در قسمت انتهایى بدنه انجام گرفت. هرچند که از نظر سازه‏‌اى، بال ۳۱۰ شبیه بال ۳۰۰ بود، طراحى آئرودینامیکى جدیدى داشت که نتیجه تحقیقات وسیع بریتیش آئروسپیس در هاتفیلد بود. شرکت تازه‏‌تأسیس بریتیش آئروسپیس، که سهام هاوکر سیدلى را در اختیار داشت، در اول ژانویه ۱۹۷۹ با ۲۰% سهم مشارکت، به جمع سازندگان صنایع ایرباس (آئرواسپشیال، ام.بى.بى.، کاسا، و فوکر) پیوست، و قسمتى از فعالیتهاى طرح ۳۱۰ را به عهده گرفت. اولین فروند ۳۱۰ در سوم آوریل ۱۹۸۲ به پرواز درآمد، و در سپتامبر سال بعد، گواهینامه صلاحیت پرواز اروپایى جار را در «رده ۳ اى.» دریافت کرد.

از ویژگیهاى مهم ایرباس ۳۱۰، استفاده از سیستم‌هاى رقمى در کابین خلبان است که نقش مهندس پرواز را حذف کرده است. نشانگرهاى مربوط به مهندس پرواز، به مقابل خلبانان منتقل شده، و از سیستم کنترل پرواز-با-سیم به‏‌طور محدود (در تحریک برآکش‌ها) استفاده شده است. بعضى از تجهیزات پیشرفته کابین خلبان ۳۱۰ در مدلهاى جدیدتر ۳۰۰ هم به کار گرفته شده‌‏اند؛ این رویه استفاده از تکنولوژى پیشرفته در کابین خلبان، در طرح‌هاى بعدى ایرباس هم ادامه یافت تا آنکه در محصول بعدى این اتحادیه، یعنى ۳۲۰، سیستم کنترل پرواز-با-سیم به‏‌طور گسترده‏‌اى مورداستفاده قرار گرفت. ابتدائاً دو مدل اولیه ۳۱۰-۱۰۰ و ۳۱۰-۲۰۰ پیشنهاد شده بود که بعدا طرح مدل ۱۰۰ لغو شد، و فعالیتها بر روى طرح اصلاحى مدل ۲۰۰ (با ظرفیت حمل مسافر بیشتر) ادامه یافت.

سوئیس‏‌ایر و لوفت‏‌هانزا اولین دریافت‏‌کنندگان ایرباس ۳۱۰ بودند، و در ۲۹ مارس ۱۹۸۳ اولین هواپیماهایشان را تحویل گرفتند.

ایرباس 310

هواپیمای ایرباس ۳۱۰ متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: ۲۵۵ فروند
  • قیمت:
سه نمای ایرباس 310 شکل سه‌نمای ایرباس ۳۱۰

مشخصات فنی ۳۱۰-۳۰۰

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *