بوئینگ ۷۵۷
|
۱۹۸۲
|
Boeing 757
|
هواپیماى مسافربرى/ باربرى میانبرد |
- سازنده: بوئینگ (ایالات متحده امریکا)
|
|
تا اوسط دهه ۱۹۸۰ بوئینگ ۷۲۷ از پرفروشترین هواپیماهاى مسافربرى جت در دنیا بود. این استقبال جهانى باعث شد که طراحان بوئینگ، توسعه طرح ۷۲۷ را موردتوجه قرار دهند. آنها از همان سالهاى دهه ۱۹۷۰ طرحهایى را براى کشیدهتر کردن بدنه ۷۲۷ بررسى کرده، و استفاده از موتورهاى پیشرفتهتر را در نظر گرفته بودند. حاصل نهایى این تحقیقات، طرح اساساً جدیدى بود که ۷۵۷ نامیده شد. هرچند بدواً استفاده از مشترکاتى با طرح ۷۲۷ براى تسریع و تقویت برنامه ۷۵۷ پیشبینى مىشد، طرح نهایى ۷۵۷ جز در مورد سطح مقطع بدنه، که با سطح مقطع بدنه هواپیماهاى ۷۰۷ و ۷۳۷ هم یکسان بود، شباهت دیگرى با ۷۲۷ نداشت. به این ترتیب، طرح «برادر بزرگ ۷۲۷»، به جاى سه موتور (در انتهاى بدنه) و دم T-شکل، دو
موتور (در زیر بالها) و دمى سنتى داشت. همچنین، هرچند ابتدائاً استفاده از عرشه پرواز شبیه ۷۲۷ موردنظر طراحان بود، طرح نهایى عرشه پروازى ۷۵۷ به عرشه پرواز ۷۶۷ شبیه شد. این تدبیر، تسهیلاتى را در آموزش خلبانان موجب مىشد.برنامه 757 رسما از ۳۱ اوت ۱۹۷۸ با عرضه دو مدل پیشنهادى 100 و 200 آغاز شد. مدل 100 به موتور جنرال الکتریک مجهز بود، و براى مدل 200 از موتورهاى رولز رویس استفاده شده بود. بنا به نظر دو مشترى اصلى 757، یعنى بریتیش ایرویز و ایسترن ایرویز، ادامه برنامه مدل ۱۰۰ لغو شد، و ساخت پیشنمونه مدل ۲۰۰ ادامه یافت. با تکمیل پیشنمونه ۷۵۷، پروازهاى آزمایشى این هواپیما از ۱۹ فوریه ۱۹۸۲ در کارخانه بوئینگ در رنتون آغاز شد.
بوئینگ ۷۵۷ در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۲ گواهینامه صلاحیت پرواز امریکایى و در ۱۴ ژانویه ۱۹۸۳ گواهینامه صلاحیت پرواز انگلیسى را دریافت کرد. تحویل ۷۵۷ به خطوط هوایى، از ۲۲ دسامبر ۱۹۸۲ آغاز شد. بوئینگ ۷۵۷ در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۲ گواهینامه صلاحیت پرواز امریکایى و در ۱۴ ژانویه ۱۹۸۳ گواهینامه صلاحیت پرواز انگلیسى را دریافت کرد. تحویل ۷۵۷ به خطوط هوایى، از ۲۲ دسامبر ۱۹۸۲ آغاز شد. |
در ابتداى طراحى هواپیماى مسافربرى میانبرد بوئینگ ۷۵۷، ارتقاء طرح بوئینگ ۷۲۷ موردنظر بود؛ اما طرح نهایى ۷۵۷ شباهت چندانى به ۷۲۷ نداشت.
|
|
|
- تعداد تولید شده: 1،۰۵۰ فروند
|
|
شکل سهنمای بوئینگ ۷۵۷-۲۰۰
|
مشخصات فنی ۷۵۷-۲۰۰
|
|
|